Zwolle heeft een zero-emissiezone ingevoerd in de binnenstad. Vervuilend verkeer mag de binnenstad niet meer in. Echter dit geldt niet voor vervuilende bootjes. Zij mogen hun rondjes blijven varen.
Voor het verkeer geldt dat vanaf 30 april bekeurd wordt als auto's in de zero-emissiezone komen met een boete van 120 of 310 euro. Echter dit gaat niet gelden voor de vervuilende bootjes die zomers volop door de grachten varen. Zwolle heeft daarvoor nog geen beleid geformuleerd. ''Er zijn wel plannen om dit in de toekomst te veranderen, maar vooralsnog denken we hierbij alleen aan voorwaarden voor de verhuurbedrijven. We willen gaan werken met een vergunningstelsel voor verhuurbedrijven, waarbij in de voorschriften of bij de selectie van aanvragers de voorwaarde is dat er alleen elektrische vaartuigen of vaartuigen die met de hand worden aangedreven verhuurd mogen worden.'', zegt Myon Padding, persvoorlichter van de gemeente Zwolle.
Tweetaktmotoren
Waar de meeste mensen last van hebben zijn de tweetaktmotoren die rondom het stadscentrum varen, vooral omdat ze enorm lawaaierig zijn. Myron Padding: ''Omdat we nu nog niet werken met een vergunningensysteem moeten we bij de introductie hiervan voldoen aan verschillende Europese regelingen, zoals de dienstenrichtlijn. Dat maakt het complex. Er is op dit moment nog geen zicht op de termijn waarop er iets verandert. Specifiek voor tweetaktmotoren geldt dat er Europese wetgeving is gekomen (de Euro 4-norm). Die regeling verbiedt tweetaktmotoren niet, maar ze moeten wel aan strengere Europese eisen voldoen. Dit heeft vooralsnog vooral gevolgen voor dealers, die mogen geen motoren meer verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen. Bestaande motoren mogen nog wel gebruikt worden.''