Is Zwolle nog wel de fietsstad van 2014?

Zwolle fietsstad?
Zwolle fietsstad?
Foto: Rein Tuininga

ZWOLLE – Het is nog maar vier jaar geleden dat de Fietsersbond Zwolle het predikaat fietsstad gaf. Maar is de stad nog wel een walhalla voor fietsers?

De huidige directeur van de Fietsersbond Saskia Kluit was in 2014 zeer enthousiast over Zwolle als fietsstad: ”Volgens de jury zet de gemeente Zwolle de fietser echt centraal in het verkeer. De gemeente zet al heel lang in op de fiets en daardoor heeft Zwolle een hoog basisniveau van fietsvoorzieningen. Daarnaast is de gemeente volgens haar niet bang om te experimenteren. Er is bijvoorbeeld een nieuwe rotonde ontwikkeld waarbij auto’s niet helemaal kunnen rondrijden en fietsers wel.” Het gaat hier om de rotonde Philosofenallee-Vondelkade. Maar ook pleit de Fietsersbond om de paaltjes van de fietspaden te halen.

Fietsers in de knel

De laatste tijd wordt door Edwin Koster van de lokale fietsersbond steeds meer kritiek gehoord op het fietsbeleid in Zwolle. Met name het fietsen in de binnenstad is hem een doorn in het oog. ”Er moet goede doorstroming voor fietsers komen in en rond de binnenstad”, liet hij al meerdere keren van zich horen. En het blijkt de waarheid. Op een flink aantal punten komen fietsers in de knel met het autoverkeer. Een van de lastigste knooppunten is de kruising bij de Diezerpoortenbrug waar fietsverkeer, voetgangers, openbaar vervoer en het autoverkeer met de regelmaat halsbrekende toeren uit moet halen om veilig over de kruising te komen. Zo zijn er wel meer plekken in Zwolle die onveilig zijn of onveiligheid creëren om Zwolle een fietsstad te noemen.

Fietspaden verslechteren

Ook opmerkelijk is het aantal fietspaden en wegen dat verslechterd. Fietsers merken met de regelmaat dat er weinig aan onderhoud wordt gedaan. Gaten in de weg en weggesleten asfalt maken het fietsplezier in de fietsstad er niet leuker op. Met name voor de racefietser is het soms manoeuvreren omdat de dunne bandjes gemakkelijk in de scheuren terechtkomen. En wat te denken van de vermaledijde paaltjes. Een beetje sportieve fietsers -en iemand met een elektrisch aangedreven fiets heeft ook die snelheid- wordt vaak geconfronteerd met plots opduikende paaltjes op de fietspaden. Zwaar onveilig, vooral in het donker, en ze staan er niet eens ten bate van de fietsers, maar om auto’s van het fietspad te weren. Daarbij schieten veel fietspaden te kort om alle fietsverkeer in goede banen te leiden, vooral op mooie zomerse dagen.

Voorrang

Een andere vraag is de voorrangssituatie voor fietsers. Op welke kruising heeft een fietser voorrang en op welke niet. Fietsers komen van links en recht en hebben -of nemen- voorrang. De kruising Pannenkoekendijk, Schuttevaerkade, Burgemeester Roelenweg is daarvan een goed (of beter gezegd slecht) voorbeeld van in Zwolle als fietsstad. Is het wel verstandig om de zwakke verkeersdeelnemer voorrang te geven? Het is een discussie die al jaren woedt en waarover de meningen zijn verdeeld. Iedereen die wel eens fietst weet: ik heb voorrang, dus ik neem het ook.

De vraag is wat er moet gebeuren om Zwolle de allure terug te geven van de fietsstad in 2014?

Lees ook:

Scholieren gaan op voor praktisch fietsexamen

Alleen ‘brave Hendrik’ fietst niet door de binnenstad

Fietsersbond steunt plan fietsen te weren in de binnenstad

Wilhelminasingel wordt fietsstraat

Fietssnelweg door het Vechtdal

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen