“Amper een week nadat de Zwolse gemeenteraad de titel
wereldfietsstad omarmde wordt het hart van de stad verboden terrein voor fietsers'', dat zegt Hans Hop van de
Fietsersbond in
Zwolle.
Hop zegt; ”De Fietsersbond is voor het STOP-beleidsprincipe; eerst Stappen, dan Trappen (fietsen), OV, en als laatste de Personenauto. De
gemeente hanteert dit niet, maar geeft de horeca alle ruimte. Het gevolg is dat voetgangers op de trottoirs nagenoeg geen ruimte meer hebben, omdat deze compleet worden volgebouwd met terrassen. Uitwijken naar de straat is de norm geworden. En fietsers zijn hiervan de dupe. Ze hebben in de ogen van de gemeente het nakijken want er gaat handhavend worden opgetreden in deze gastvrije binnenstad.''
Hij vindt dat het uitgangspunt was dat er goede alternatieve routes beschikbaar moesten zijn voordat
Melkmarkt en
Grote Markt afgesloten zouden kunnen worden. ''Dat idee lijkt nu volkomen verlaten. De
Koestraat, Kamperstraat en Nieuwstraat zouden die alternatieve routes kunnen worden, maar dan moet er wel het nodige gebeuren. Helaas blijven deze plannen hangen in nota´s en goede bedoelingen.''
''En als de gemeente dan toch graag maatregelen wil doorvoeren die zo goed bevallen, waarom houden we de knip niet in stand tussen de Ooster- en Westerlaan? We hebben er een prachtige, redelijk verkeersluwe Stationsweg voor teruggekregen en een autoarm Stationsplein is voor vele reizigers ook een zegen. Fietsers hebben een prachtige toegang tot de nieuwe stalling. De van Karnebeektunnel dan permanent openstellen voor autoverkeer lijkt ons een goede ontsluiting.''
30 kilometer per uur
''Een wereldfietsstad betekent ook dat je werk maakt van je fietsambities'', zegt Hop. Hij geeft als voorbeeld de voor fietsers compleet onoverzichtelijke afslag bij park Eekhout richting
Nieuwe Havenbrug is voor fietsers extra gevaarlijk gewordenomdat de gemeente bij het bezwaarschrift van de Fietsersbond aangeeft dat de Van Roijensingel een 50 km/uur gebiedsontsluitingsweg is waarbij handhaving geen prioriteit heeft. Hop: ''Wij vinden dit vreemd. Waarbij andere fietsminnende steden aangeven dat 30 km/uur de norm wordt in de stad, geeft wereldfietsstad Zwolle niet thuis. Een (binnen)stadsring met een maximum snelheid van 30 km/uur kan in
Amsterdam,
Enschede en zelfs in
Parijs. En waarom krijgt te hard rijden geen prioriteit van de gemeente of politie? De leefbaarheid en fietsveiligheid staan hierdoor onder grote druk. Wat te denken van bijvoorbeeld de racebaan Hortensiastraat. En hoe kan een automobilist bijna in een lantaarnpaal hangen als hij over de fietsrotonde bij de Vondelkade is geknald? Als verkeersveiligheid belangrijk is, kan dat niet zonder snelheidshandhaving.''
Juist nu het fietsen door corona een enorme boost heeft gekregen heb je als wereldfietsstad de morele verplichting om veilige fietsroutes te maken. En dan hebben we het niet over de binnenstad alleen, maar ook over schoolroutes.
Zwolle als wereldfietsstad schept verwachtingen. De wil om wereldfietsstad te worden schept óók verwachtingen:
- Over veilig en comfortabel fietsen, ook met kinderen.
- Over je fiets goed kunnen stallen.
- Over een gezonde levensstijl en gewoon kunnen genieten van fietsen.
- Daarvoor hebben we bestuurders nodig met hart voor de zaak, horecaondernemers die hun fietsende klanten zien, automobilisten die zich inhouden en heel veel fietsers. Fietsers die ervoor kunnen zorgen dat Zwolle Wereldfietsstad geen loze kreet blijft.
Lees ook:
Bron: fietsersbond. Zwolle wereldfietsstad een loze kreet