Horeca mag klant niet weigeren om contactgegevens

De horeca mag geen mensen weigeren die geen gegevens willen geven
De horeca mag geen mensen weigeren die geen gegevens willen geven
Foto: Pexels

Sinds maandag 10 augustus is het verplicht dat horeca-ondernemers vragen naar de contactgegevens van hun gasten. Maar er is wat verwarring.

Ondernemers in de horeca kunnen klanten niet de toegang ontzeggen als ze hun gegevens niet willen geven. Dat benadrukt het ministerie van Economische Zaken.

Bron- en contactonderzoek

Horeca-ondernemers zijn dus verplicht om te vragen naar de naam en contactgegevens van hun gasten. Mensen kunnen dit weigeren, maar dat betekent dus niet dat ze het terras niet op mogen. Horeca-ondernemers mogen namelijk de weigeraars niet de toegang ontzeggen.

De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren. Dit is nodig als blijkt dat een andere gast besmet is met het corona-virus. Deze gegevens mogen maximaal twee weken worden bewaard.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen