Fietspaaltjes blijven een doorn in het oog. Het gevaarlijkste paaltje staat bij de Wijthmenerplas

13 mei 2022, 9:15 Nieuws
schermafbeelding 2022 05 13 om 085214
Fietsersbond Zwolle
De Fietsersbond heeft een rondje gemaakt rondom Zwolle op zoek naar onveilige fietspaaltjes. Het meest onveilige paaltje staat bij de Wijthmenerplas. Voor fietsers is dit paaltje nagenoeg onzichtbaar en heeft ook nog eens een hele beperkte fietsruimte.
Verstopt achter een boom staat het fietspaaltje. De fietser die linksaf het fietspad op wil wordt in een keer geconfronteerd met het roodwitte paaltje, moet in de remmen omdat de ruimte om door te fietsen beperkt is. Daarbij staat het paaltje er onnodig omdat er geen automobilist is die het fietspad op wil rijden omdat het domweg veel te smal is.
Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de eenzijdige ongevallen met fietsers worden veroorzaakt door deze fietspaaltjes. De Fietsersbond, afdeling Zwolle, fietste een rondje Zwolle om te kijken hoe het er voor staat met de fietspaaltjes. Een vooral om te kijken hoe gevaarlijk deze paaltjes zijn voor de fietser.

Fietspaaltjes zijn bedoeld om het autoverkeer te weren van fietspaden. Maar ze veroorzaken vooral hinder en gevaarlijke situaties voor de fietsers zelf. Soms staan ze op onverwachte plekken of alleen maar in de weg. Met name nu de snelheid door elektrische fietsen omhoog is gegaan is er een noodzaak ontstaan om opnieuw te kijken naar deze paaltjes

Ook omdat Zwolle de ambitie heeft om fietsstad te zijn is het logisch om de fietsveiligheid hoog in het vaandel te hebben. Maar dan moet er nogal wat gebeuren om het fietsverkeer veiliger te maken.
Er zijn vier belangrijkste thema’s om de fietsveiligheid te verbeteren. Dat zijn het verkleinen van het snelheidsverschil, met name in de bebouwde kom, Het realiseren van veilige fietsroutes naar de scholen, fietspaden beter inrichten en de sociale veiligheid vergroten.

Snelheidsverschillen verkleinen

Zo’n 75% van de fietsers die omkomen in het verkeer overlijdt na een botsing met een auto. Dat aantal kan omlaag door de snelheid van auto’s te verlagen. Voer een lagere maximumsnelheid in van 30 km/u in de bebouwde kom en ook 60 km/u daarbuiten

Veilige fietsroutes naar school

Belangrijk is ook om samen met kinderen veilige schoolroutes maken. Samen met ouders, kinderen en fietsexperts kunnen veilige schoolomgevingen worden gemaakt zonder gevaarlijke obstakels zoals paaltjes.

Fietspaden beter inrichten

Fietspaden dienen beter te worden ingericht zodat iedereen veilig en comfortabel kan fietsen. Dit kan onder meer door fietspaaltjes weg te halen, geen hoge stoepranden te plaatsen en betere belijning aan te brengen. Brede fietspaden met een goede berm zorgen er voor dat fietsers minder snel vallen.

Sociale veiligheid op de fiets

Tijdens het fietsen wil iedereen zich veilig voelen, ook in het donker. Hiervoor kunnen meefietslijnen worden gemaakt, camera’s geplaatst op onveilige stukken, maar ook dat er regelmatig gecontroleerd wordt op verlichting in tunnels en dat een fietser beter zichtbaar is door het snoeien of weghalen van onnodige struiken en bomen.
Lees ook:
schermafbeelding 2022 05 13 om 085152