Ander deelvervoer: Check en Felyx zorgen voor scooters en Go Sharing en Dott voor fietsen

De scooters van Go Sharing verdwijnen uit het straatbeeld
De scooters van Go Sharing verdwijnen uit het straatbeeld
Foto: redactie

Zwolle krijgt straks vier aanbieders voor deelvervoer. Het gaat om Check en Felyx voor de deelscooters en Go Sharing en Dott voor de deelfietsen. Dat betekent dus ook dat de scooters van Go Sharing binnenkort uit het straatbeeld in Zwolle verdwijnen. Aanbieders mogen ieder maximaal 150 scooters of fietsen plaatsen. Als de vergunningen definitief worden verstrekt, kunnen Zwollenaren dit voorjaar al gebruik maken van het deelvervoer.

Zwolle heeft geleerd van de ervaringen met de deelscooters tot nu toe. Daarbij is het belangrijk om grip te houden op de kwaliteit en het gebruik van de openbare ruimte. Daarom worden afspraken gemaakt met de vier aanbieders van deelvervoer, bijvoorbeeld over de plekken waar de voertuigen wel en niet gestald mogen worden. Doordat aanbieders een vergunning nodig hebben, kan een aantal zaken juridisch geregeld en gewaarborgd worden. De gemeente en de aanbieders willen er samen voor zorgen dat Zwolle profiteert van de mogelijkheden van het deelvervoer en dat er zo min mogelijk overlast is. Daarom zijn er een aantal duidelijke afspraken:

In 2021 is Go Sharing gestart met het aanbieden van deelscooters. Op 25 mei 2021 is de aangepaste Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld. Deze biedt de mogelijkheid om de komst van aanbieders van deelmobiliteit te reguleren. Aanbieders van deelvervoer hebben nu een officiële vergunning nodig.

Voor deelfietsen en -scooters gelden dezelfde regels voor het stallen als voor gewone fietsen en scooters. In bepaalde delen van de stad, zoals voetgangersgebieden en parken, geldt een parkeerverbod. Check, Felyx, Go Sharing en Dott mogen ieder maximaal 150 scooters of fietsen neerzetten in de stad. Daarbij komt dat de scooters niet gebruikt mogen worden van 01.00 tot 06.00 uur niet mogen worden gebruikt. Daarbij moeten kapotte scooters of fietsen binnen 24 uur van de straat zijn.

De afgelopen maanden hebben verschillende aanbieders zich ingeschreven voor een vergunningsaanvraag. De inschrijvingen zijn op volgorde van binnenkomst op de wachtlijst geplaatst. De eerste 2 deelscooteraanbieders en de eerste 3 deelfietsaanbieders konden een aanvraag gehonoreerd krijgen. De plannen van deze aanbieders zijn zorgvuldig beoordeeld door de gemeente en voldoen aan de eisen om voor een vergunning in aanmerking te komen.

Zwolle groeit en het aantal auto’s, scooters en fietsen op straat neemt toe. Als vervoer wordt gedeeld wordt het beter gebruikt en zijn minder middelen nodig. Zo wordt er gewerkt aan een autoluwe binnenstad.

Zwolle kent al enkele jaren deelauto’s. Het aanbieden van elektrische deelscooters en deelfietsen is relatief nieuw. De gemeente werkt aan een visie op deelmobiliteit en aan regels om deelmobiliteit in goede banen te leiden. Kwaliteit van de openbare ruimte en behoeften van inwoners, bezoekers, bedrijven en instellingen vormen hierbij het uitgangspunt. Samen met de deelvervoeraanbieders kijkt de gemeente hoe overlast van deelvervoer zoveel mogelijk voorkomen en beperkt kan worden. Naar verwachting is medio 2022 het actieplan deelvervoer gereed.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen