Zwolle wordt onderdeel van een binnenlands metrostelsel van treinen

Zwolle wordt onder meer onderdeel van het metrostelsel voor treinen
Zwolle wordt onder meer onderdeel van het metrostelsel voor treinen
Foto: Rijksoverheid

Reizigers kunnen in 2040 gebruik maken van een metro-achtige verbinding op een landelijke stedenring, goede aansluitingen op andere lijnen via hoogwaardige stations en een snelle treinverbinding met Duitsland. Dat staat in het Toekomstbeeld OV 2040, dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven  aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het Toekomstbeeld OV is een gezamenlijke visie van alle partijen uit de sector en alle betrokken overheden op hoe het openbaar vervoer in Nederland er in 2040 uit moet zien.  In stedelijke gebieden is het aantal reizigers in 2040 met 30 tot 40 procent gegroeid. De oplossing is dat snellere treinen die als een soort metro gemiddeld elke tien minuten op de landelijke stedenring rijden en hoogwaardige stations, waar spoorlijnen naadloos aansluiten op andere soorten vervoer in de stad en rest van de regio

Landelijk metronetwerk

Op de landelijke stedenring wordt ingezet op snelle, hoogwaardige en frequente verbindingen.  Met het ‘metro netwerk’ wordt voortgebouwd op de ’tien minuten treinen; die de komende jaren al op de drukste plekken op het Nederlandse spoor gaan rijden. Door het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS kunnen treinen straks ook veilig dichter op elkaar rijden. Hierdoor kan het aantal treinen op sommige trajecten nog verder omhoog kan. Voor een snellere verbinding moeten ook scherpe keuzes gemaakt worden. Zo zullen sommige treinen op minder stations gaan stoppen. Verdere tijdswinst kan behaald worden door het weghalen van een deel van de overwegen op het spoor van de stedenring.

De steden op de ring worden OV knooppunten in het landelijke, maar ook in het achterliggende regionale OV netwerk. Het openbaar vervoer in die regio moet naadloos op die knooppunten aansluiten, zodat iedereen in zo’n gebied sneller kan reizen dan nu. Daarnaast moet het op de stations eenvoudig overstappen zijn op het OV binnen de stad, inclusief de fiets en deelauto.

Beter OV in de regio

Ook in dunbevolkte gebieden moet het OV nog aantrekkelijker worden. Te vaak rijden nu al lege bussen rond, terwijl mensen passend vervoer missen. Hier wordt gekozen voor innovaties, bijvoorbeeld door vanaf de voordeur kleinschaliger vervoer te organiseren dat naadloos aansluit op snellere streekbussen of een treinstation. Met Mobility as a Service (MaaS) wordt geëxperimenteerd met nieuwe manieren om het OV aantrekkelijker te maken. Binnenkort starten in zeven regio’s proeven. In Zuid-Limburg is het doel een beter op elkaar aansluitend systeem van grensoverschrijdende reizen te bevorderen. In Groningen, Drenthe en Twente vinden proeven in dunbevolkte gebieden plaats met buurtbussen, doelgroepenvervoer, maar ook deelrollators en deelscootmobielen. Zo moet het openbaar vervoer ook in de regio’s voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk en aantrekkelijk blijven.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen