Gebruik de e-bike voor ondersteuning niet als brommer

08 mei 2018, 7:59 Nieuws
schermafdruk 2018 05 08 074920
muyfitness.com
ZWOLLE - De elektrische fiets en het gedrag van de berijders maken nogal wat los. Een aantal reacties op een rij. Een les voor e-bikers: gebruik het ter ondersteuning en niet als brommer. Het zijn niet alleen de berijders van een e-bike, iedereen moet zich aan de regels houden, richting aangeven en om zich heen kijken en vooral niet op de mobiele telefoon zitten te turen tijdens het fietsen.
Een aantal reacties;
Marc van Veenendaal zegt: Jongeren turend op hun mobiele telefoon? en ouderen dan? Het is niet normaal meer. Tijdens een gemiddeld ritje naar de Zwolse binnenstad (op mijn e-bike, de reden dat ik de deur nog uitkom met mijn reuma) moet ik zeker 4 keer vol in de ankers omdat iemand zijn of haar mobiele telefoon belangrijker vindt dan het verkeer. Zelfs vaders en moeders met kleine kinderen achterop de fiets. Cecilia Britstra heeft als reactie: Juist. in verband met mijn mijn reuma heb ook ik een elektrische fiets, Ter ondersteuning. Niet als brommer! En daar is Ek Maris het helemaal mee eens: Elektrische fiets is er voor ondersteuning... niet voor zo snel mogelijk fietsen en er zijn mensen die dat blijkbaar nog niet door hebben maar dat betekent niet dat alle mensen op een elektrische fiets een gevaar op de weg zijn.

Marie Josée Van Moll-Van Leeuwen: En de elektrische fiets eens van de hoogste stand afhalen en gewoon rustig fietsen scheelt ook al. Standje 1 ondersteunt ook.

Fietspaden

schrijft dat de fietspaden niet meer van de huidige tijd zijn: Dan gaan ze met de auto en dan... Probleem zit voornamelijk in veel te smalle fietspaden met bochten welke niet zijn aangepast aan de huidige gebruikers. Nog steeds worden er fietspaden aangelegd welke lijken bedacht in 1980 of door mensen die geen flauw benul hebben wat er nodig is om fietsveiligheid nu en in de toekomst te kunnen waarborgen.

Sportieve fietsers

Karin Meijerink Iedereen moet gewoon opletten, sommige fietsers denken inderdaad dat zij alléénrecht hebben op het fietspad... rekening houden met elkaar zou al een mooi begin zijn. En daar is Cody Bilal Greaver het mee eens: En 'sportieve fietsers' moeten ook uitkijken! Ik als brommerrijder moest meerdere keren veel te hard remmen omdat wielrenners door rood rijden, geen voorrang geven etc.. ik ben wel met eens dat iets moet gebeuren, maar ik vind wel dat fietsers ook aan de regels moeten houden! Ook Alex van Velzen moppert op de mannen en vrouwen op de racefiets: Nee grote groepen racefietsen die zich om de snelheid blijkbaar aan geen enkele verkeersregel hoeven te houden. Daar word je vrolijk van. Ook Dicky Van der Kamp vindt dat sportieve fietsers ook een aandeel hebben in de veiligheid op de weg: En wat te denken van die "sportieve fietsers" die met een groep rijden en waar iedereen voor aan de kant moet gaan, omdat zij anders moeten remmen. Als je met een groepje wielrenners bent schijn je daar recht op te hebben... volgens de groepsdynamiek denk ik. Audrey Nowack haakt hier op in met: En de wielrenners niet te vergeten..... sommige hebben niet eens een fietsbel! Een fietsbel is een verplicht onderdeel van een fiets en wordt gebruikt om aan te geven dat men wil passeren. En Sandra Bos reageert daarop met: Herkenbaar: als je belt dan is de reactie vaak over de linkerschouder achterom kijken waarbij naar links gestuurd wordt en je dus volop moet remmen. Dat maakt bellen niet altijd de beste optie. Wim Hovestad stelt voor dat racefietsen, net als brommers, op de autoweg zou een bijdrage kunnen leveren.

Wandelen

Riet Olsder ligt de aandacht te veel op fietspaden in Zwolle en zegt:
Misschien eindelijk ook maar eens wat aandacht geven aan wandelpaden?! Er is zoveel geld besteed om van Zwolle een fietsstad te maken, dat de wandelpaden gewoon veranderd zijn in fietspaden. Een voorbeeld? probeer eens te wandelen van de Vrouwenlaan of van de vlinderbuurt naar het winkelcentrum in Zuid. Het wandelpad houdt gewoon op! Ga maar verder over het fietspad. Met kinderen of met wandelwagen is wandelen in Zwolle echt een crime. In ieder geval in Zwolle Zuid. Hulde aan het fietspad!! En dank aan de planmakers van Zwolle die zelf blijkbaar nooit wandelen. Ook Herwin Klompjan vindt dat de wandelschoenen wel aantrokken kunnen worden: Oplossing is simpel: ga in plaats van fietsen met de benenwagen of ga met de openbaar vervoer reizen naar een recreatiegebied al het mooi weer is.

Mobiel

Gerard van Erven vindt dat mobiel bellen op de fiets zo snel mogelijk tot het verleden moet behoren: Het belangrijkste vind ik dat het verboden moet worden om met de mobiele telefoon in de hand te fietsen. Dit voorkomt veel bijna ongevallen en ongelukken.
De uitsmijter is voor Cecilia Britstra. Zij zegt: Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt is er niks aan de hand.
Lees ook: