Mensen die elektrische fiets niet onder controle hebben: afstappen

Ondanks herhaald waarschuwen
Ondanks herhaald waarschuwen
Foto: Rein Tuininga

ZWOLLE – Even een rondje sportief fietsen op zondagmiddag blijkt een crime. Het mooie weer zorgt er voor dat veel mensen er op de fiets er op uit gaan. Ook mensen die hun fiets -met name elektrisch- niet onder controle hebben.Vier bijna-ongelukken in veertig kilometer fietsen.

Het blijft dringen op de fietspaden. Vaak smalle fietspaden die overvol dreigen te raken en veel met mensen die elektrisch rijden, maar waarvoor domweg de snelheid te hoog is en de fiets niet onder controle hebben. Wie een beetje sportief fietst, zeg met een gangetje van rond de dertig in het uur, merkt dat continu. Fietsers met brede fietstassen die de breedte van de weg in beslag nemen en zo doof ‘als een kwartel’ schijnen zijn. Bellen en roepen het helpt niets. En als men reageert dan kijkt men eerst achterom en slingert over de weg. Kortom: de sportieve fietser moet diep in de remmen.

Tegenliggers

Anderzijds zijn er ook de tegenliggers die elektrisch de fietspaden vullen. Een voorbeeld van gisteren op de Oudeweg in Zwolle. De sportieve fietser komt vanaf de Wytmenerplas richting Zwolle en twee elektrische fietsers vanaf de andere kant. In een van de bochten nemen de elektrische fietsers de bocht veel te ruim waardoor de sportieve fietsers dwars door de berm moet om een ongeluk te voorkomen. En dat valt niet mee met de voeten vastgeklikt aan de trappers en op de smalle bandjes van 28 millimeter. Nog geen vijf kilometer verderop rijdt een duo over de volle breedte van de weg en reageert niet ondanks herhaalt waarschuwen.

Schellerdijk

Op de Schellerdijk ontmoeten fietsers en hardlopers elkaar. Het is op een mooie zonnige zondagmiddag een drukte van belang. Voor de sportieve fietser is het zaak om deze dijk te mijden. Wie door wil trappen kan beter onderdijks proberen richting het Engelse Werk te komen. Want op de dijk rijden de elektrische rijders luid bellend om te proberen medeweggebruikers in te halen. Het liefst blijft men naast elkaar fietsen zodat men vier dik over de dijk fietst. Men kijkt niet achterom of het kan omdat een snellere fietser er aan komt. Een paar kilometer verderop fietsen man en vrouw achter elkaar. De sportieve fietser wil ze inhalen en net als hij achter de man wil hij linksaf slaan. De vrouw waarschuwt echter net op tijd door hard te roepen. In de stad komen twee jongelui turend op hun mobiele telefoon ‘zo maar’ het fietspad oprijden, de ogen gericht op de telefoon in plaats van het kruisende verkeer in de gaten te houden. De snelle fietser kan net op tijd vol in de remmen knijpen en achter de jonge dame langs slingeren.

Toename fietsers

Nederland kent inmiddels zo’n 25 miljoen fietsen. Door elektrisch fietsen kunnen ouderen langer doorfietsen dan voorheen, terwijl het merendeel van de fietspaden daar niet op is berekend. Het wordt dus steeds drukker op de fietspaden en dat botst: letterlijk. Met name ouderen en E-bike blijkt een gevaarlijke combinatie, blijkt volgens cijfers van het CBS. De reactiesnelheid gaat omlaag, maar de fietssnelheid is hoger. Waar voorheen iemand met een gangetje van vijftien kilometer per uur reed, is dit nu zo’n 25 kilometer per uur. Fietspaden zijn niet berekend op het aantal fietsers dat soms in file over de fietspaden rijdt. Het is dan ook tijd dat de wetgeving vooruit kijkt naar de toekomst als het aantal fietsers nog meer toeneemt. Naar verwachting zal het aantal ongelukken met oudere fietsers ook toenemen door de mobiliteit.

Maatregelen

Welke maatregelen zou de overheid moeten nemen? Snellere fietsers, zoals wielrenners en E-bikers weren van smalle fietspaden? Bredere fietspaden gaan aanleggen of de maximum snelheid beperken op smallere fietsroutes? Meer fietswegen aanleggen en de ruimte voor de auto’s verder inperken? Het aantal auto’s is in de laatste dertig jaar met een derde toegenomen tot acht miljoen auto’s. Er ligt dus een schone taak om de veiligheid op het fietspad te blijven garanderen, ook in de toekomst. En ja, er komt een dag dat ouderen van de fiets moeten stappen. Maar wanneer is dat moment aangebroken?

Lees ook:

Ouderen en E-bike blijkt gevaarlijke combinatie volgens CBS

Stella Fietsen gaat extra aandacht besteden aan e-bikers

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen