Bouw van de Passerelle -als duurzame loopbrug over het spoor- gaat beginnen

De Passerelle, het nieuwe kunststukje bij Station Zwolle
De Passerelle, het nieuwe kunststukje bij Station Zwolle
Foto: Gemeente Zwolle

Het moment is gekomen dat de Passerelle gebouwd gaat worden. Op 20 december wordt het startsein gegeven voor deze duurzame loopbrug over het spoor. Het wordt een parel in Zwolle.

De loopbrug over het spoor verbindt de historische binnenstad aan de noordkant van het station met het nieuwe centrumgebied Spoorzone aan de zuidzijde. Het wordt een uitnodigende plek om de stad te doorkruisen, te ontdekken en met elkaar af te spreken. Wethouder Gerdien Rots: “Met de bouw van deze duurzame loopbrug komt de wens van de gemeente Zwolle om het groenste station van Nederland te worden weer een stap dichterbij. Ruim honderd jaar geleden was er ook al een loopbrug. Die gaan we in ere herstellen, naar de behoeftes en bouwnormen van nu. Met de komst van de Passerelle ontstaat een doorlopende wandelroute door Zwolle”.

Drie ontwerpbureaus werkten samen met de gemeente Zwolle en ProRail mee aan het ontwerp van de duurzame Passerelle: Karres en Brands, ipv Delft en het Duitse ingenieursbureau Miebach. Dura Vermeer werd de winnaar van de aanbesteding en gaat de Passerelle bouwen.

André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer: “Met de officiële start van de Passerelle zetten we de eerste stap van het bouwen van dit duurzame icoon van Zwolle. Dit ambitieuze project realiseert de eerste houten brug over het spoor én in deze omvang in heel Nederland. De Passerelle is niet alleen een mijlpaal voor de stad Zwolle, maar ook voor CO2-neutraal bouwen. We zijn daarom vereerd om als bouwpartner betrokken te zijn bij de bouw van het groenste stationsgebied van Nederland. We zijn vastbesloten om met de gemeente Zwolle en ProRail dit unieke project tot een succes te maken”.

Bij de ontwerpen zijn ook de wensen van inwoners en ondernemers meegenomen. Toen de eerste ontwerpen beschikbaar kwamen, zijn deze gedeeld en besproken met inwoners, ondernemers en belangstellenden. Vragen en adviezen over brede toegankelijkheid en veiligheid van de brug zijn verwerkt in een aangescherpt ontwerp.

De Passerelle wordt ruim 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog en gebouwd van duurzaam Europees naaldhout. Voor de fundering wordt circulair beton gebruikt. Bouwen met hout is milieuvriendelijk. De CO2-uitstoot daalt met ruim 70% ten opzichte van het gebruik van staal. De trappen naar de loopbrug worden aan beide zijden passend bij hun omgeving. Vanaf het voorjaar 2025 kunnen Zwollenaren en reizigers op de nieuwe Passerelle wandelen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen