Noordentree station Zwolle wordt vernieuwd en krijgt een heel ander aanzicht

Station Zwolle
Station Zwolle
Foto: Google Maps

De entree aan de noordzijde van Station Zwolle wordt aangepast. De winkelruimtes krijgen een andere plaats, zodat de overgang van station naar stad beter wordt. Ook komen er perronkappen met zonnepanelen op de perrons van de Kamperlijn (spoor 12/13) en de Emmerlijn (spoor 15/16). Het ontwerp voor de vernieuwde entree moet nog worden gemaakt; de eisen voor de vormgeving en functie van de nieuwe entree worden voorgelegd aan de gemeenteraad in de vorm van een Beeldambitiedocument.

De aanpassing van de noordentree is een volgende stap in de verandering in de stationsomgeving die het functioneren van het station en de aansluiting op de stad moet verbeteren en is ook belangrijk voor de ontwikkeling van de Spoorzone. Het is een gezamenlijk project van ProRail, NS en gemeente Zwolle, waarbij ProRail gedelegeerd opdrachtgever is. De geraamde kosten zijn circa 20 miljoen euro, waarvan de gemeente Zwolle 9 miljoen euro voor haar rekening neemt (inclusief 2,5 miljoen bijdrage van het Rijk).

Het nieuwe ontwerp moet een herkenbaar karakter krijgen met een eigen Zwolse identiteit. De nieuwe noordentree is de schakel tussen het station en de stad; de reiziger moet zich er prettig voelen. Zwolle wil het groenste station in Nederland zijn; de groene inrichting van het Stationsplein en het Spoorpark loopt straks door in de inrichting van de noordentree.

De noordentree wordt duurzaam ontworpen en gebouwd. De nieuwe perronkappen en mogelijk ook de luifel krijgen zonnepanelen, waarbij wordt verkend of de hiermee opgewekte energie zoveel mogelijk lokaal gebruikt kan worden. Tijdens de bouw en als de entree in gebruik is genomen wordt de CO2-uitstoot verminderd en worden kansen om energie te besparen benut, bijvoorbeeld met verlichting of gebruik van energie in de winkelruimten. Daarnaast wordt gekozen voor een circulaire bouw, bijvoorbeeld door biobased bouwen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen