Doordat het aantal bezoekers aan
Zwolle groeit moet ook de
horeca worden vergroot. Bezoekers aan de stad geeft geld uit aan eten, drinken en overnachtingen. De
gemeente Zwolle ziet dat het aanbod van de huidige horeca voorziet in de behoeft, maar er is een groeiende behoefte aan nieuwe horeca om de bezoekersstroom van een natje en droogje te kunnen voorzien.
In de nieuwe horecavisie wil de gemeente Zwolle de ontwikkelingen in de horeca blijven faciliteren om de levendigheid, gezelligheid en dynamiek in de
binnenstad (en daarbuiten) te versterken. Onder het motto: door de horeca voelen mensen zich direct welkom in de stad. Om de verschillende deelgebieden in het centrum goed met elkaar te verbinden is in de visie gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak. Per gebied wordt bekeken waar ontwikkeling mogelijk is en waar kwaliteit en hoeveelheid kunnen worden toegevoegd. De nadruk voor de horeca ligt op het centrumgebied, dit is de centrale ontmoetingsplek
plek in de stad. Nieuwe horeca is ook beperkt mogelijk in de wijken.
Kwaliteit voor groei
Wanneer een initiatief van een (nieuwe) ondernemer wel binnen de horecavisie, maar niet binnen een huidige bestemming past, volgt een gesprek met de
gemeente. Samen wordt bekeken hoe een initiatief mogelijk gemaakt kan worden. Hierbij wordt rekening gehouden met een juiste balans tussen wonen, winkelen en uitgaan in het gebied. Door de groei van het aantal bezoekers is er ook meer vraag naar hotelbedden, het liefst op locaties dichtbij de binnenstad. Wanneer ondernemers zich melden wordt hun voorstel beoordeeld op het concept, het aantrekken van nieuwe vormen van toerisme en de locatie. Ondernemers die een hotel willen starten in de Spoorzone of de Zwarte Waterzone hebben de voorkeur.
Binnenstadbewoners
Bij het tot stand komen van de horecavisie zijn veel mensen betrokken. Naast de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Zwolle zijn ook ondernemers, consumenten en binnenstadbewoners betrokken. De nieuwe horecavisie wordt nog deze zomer aan de gemeenteraad voorgelegd voor besluitvorming.