Zwolle heeft nagenoeg alle verkeerslichten in de stad 'slim' gemaakt. Inmiddels 57 van de 65 Zwolse verkeersregelinstallaties (VRI’s) die de verkeerslichten aansturen, zijn nu intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Deze iVRI’s sturen voortdurend informatie door naar een landelijk verzamelpunt voor data.
Vanuit dit punt ontvangen cloud- en serviceproviders deze informatie, waarmee zij vervolgens real-time en op maat adviezen kunnen geven aan weggebruikersvia navigatie in de auto, apps e.d. Zij zijn daardoor in staat ‘verder dan de voorruit’ te kijken en blijven voortdurend op de hoogte van alles wat er zich op hun route voordoet. Zwolle wil met de iVRI’s de doorstroming op de weg verbeteren en de reiziger de mogelijkheid bieden om zich nu én in de toekomst beter geïnformeerd, sneller en veiliger door onze stad te verplaatsen.
iVRI
De VRI’s in de gemeente Zwolle zijn omgebouwd door Vialis. Op dit moment sturen de iVRI’s alleen data uit richting weggebruikers en wordt nog geen data terugontvangen. “We hebben hier bewust voor gekozen”, legt wethouder William Dogger van mobiliteit en bereikbaarheid uit. “We wilden eerst alle VRI’s ombouwen en dan pas de ontvangstfunctionaliteit centraal toevoegen in plaats van lokaal. Dat doen we op het moment dat landelijk de volgende fase wordt uitgerold. Op deze manier willen we de weggebruiker zo breed mogelijk informeren en faciliteren.”
Privacy
De slimme verkeerslichten zijn in staat om voortdurend te reageren op de actuele verkeersdrukte. Ook kunnen ze prioriteit geven aan nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer. De privacy van de weggebruikers is geborgd middels een door het ministerie van I&W opgestelde en door de gemeente Zwolle afgesloten verwerkersovereenkomst met de leverancier van de systemen.
Actuele verkeersdrukte
Op het moment dat de iVRI’s ook data van weggebruikers ontvangen, kunnen ze aankomend verkeer ‘herkennen’ en nog beter anticiperen op de actuele verkeersdrukte. Het wordt dan ook mogelijk om ‘doelgroepafhankelijk’ te sturen, denk aan vrachtverkeer en fietsverkeer. Ook kan bijvoorbeeld zoveel mogelijk worden voorkomen dat weggebruikers op een rustig kruispunt toch nog voor een rood verkeerslicht moeten wachten. Hierdoor kan het verkeer beter doorrijden en wordt de weggebruiker optimaal gefaciliteerd in zijn of haar routekeuze en wijze van verplaatsen.
Samenwerking
Het traject naar de ombouw van de VRI’s naar iIVR’s startte tijdens Beter Benutten Zwolle
Kampen. Dit gezamenlijke initiatief van het regionaal bedrijfsleven, Provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt samen aan een gastvrije en bereikbare regio. Inmiddels is dit samenwerkingsverband en deze werkwijze in onze regio voortgezet in het programma Slimme & Duurzame Mobiliteit regio Zwolle.
Talking traffic
De ontwikkeling van slimme verkeersregelinstallaties vormt een belangrijk onderdeel van het ‘Partnership Talking Traffic’. In dit landelijke samenwerkingsverband op basis van co-financiering werken het ministerie van IenW, lokale en regionale overheden en
Rijkswaterstaat samen met de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven aan de ontwikkeling en uitrol van innovatieve verkeerstoepassingen. Meer informatie is te vinden op
www.talking-traffic.com .