Eind van dit schooljaar sluit de Oekraïense School in
Zwolle. Deze tijdelijke onderwijsvoorziening heeft dan twee jaar kinderen uit de Oekraïne onderwijs geboden. Bijna alle leerlingen van de Oekraïense School- Openbaar onderwijs Zwolle vervolgen hun onderwijs op reguliere Zwolse scholen.
Binnen drie weken moest er in april 2022 een school staan voor leerlingen die voor de
oorlog waren gevlucht. Toen de school opende voor het po waren er zestig leerlingen voor het basisonderwijs. Er meldden zich Oekraïense en Nederlandse leerkrachten zodat er een combinatie in het onderwijsaanbod gemaakt kon worden. De tweede week in mei opende Landstede ISK de school. Er kwam zo in het kantoorpand aan de Van Deenweg een mooie samenwerking tussen po en vo tot stand. Nederlands taalonderwijs stond voorop
Het leren van de Nederlandse taal heeft altijd voorop gestaan in het onderwijs aan deze leerlingen. “Dat is ook de reden dat wij er allemaal achter staan dat de school eind van dit schooljaar sluit. Onze leerlingen zitten nu in een Oekraïense bubbel. Ze zullen meer en sneller Nederlands leren als ze in het regulier onderwijs opgenomen worden”, vertelt Leonie Hercules, schoolleider van het po van de school. “We zitten nu tegen de sluiting van de school aan. Veel leerlingen van het basisonderwijs zijn al uitgestroomd naar reguliere scholen. Ook hierbij ervaren wij als school draagvlak van scholen in de buurt van de woonlocatie. Alle besturen hebben hun medewerking gegeven en veel scholen hebben leerlingen opgenomen van de Oekraïense school. We hebben in onze school ongeveer 160 basisschool leerlingen mogen ontvangen en de ISK heeft ongeveer 140 Oekraïense leerlingen in de school. Enkelen daarvan zijn teruggegaan of doorgereisd, maar het overgrote deel gaat naar de reguliere scholen.
De leerlingen van het voortgezet onderwijs starten na zomervakantie op hun school. Beslissen waar ze naar toe moeten is moeilijk: we moeten het niveau van hun Nederlands afwegen tegen de kansen die wij voor de leerlingen zien. We krijgen gelukkig veel hulp en ook de goede intakegesprekken met de ontvangende vo-scholen helpen daarbij.”
“Alle collega’s van de Oekraïense School zijn nu op zoek naar een nieuwe baan. Dat zorgt voor verbondenheid en het maakt de laatste periode soms ook een beetje chaotisch en moeilijk. We moeten afscheid nemen van de leerlingen en van elkaar. We gunnen de leerlingen van het po en het vo een goede start en een mooie toekomst, waar die ook mag liggen.”