Kantorenpand Combigebouw aan het
Stationsplein wordt gesloopt om de stadsentree ruimte vrij voor de bouw van unieke loopbrug
Passerelle. De loopbrug gaat de oude binnenstad verbinden met een nieuw stadsdeel aan de zuidkant van het station, waar tussen 3000 en 4000 woningen worden gebouwd Circulariteit staat hoog op de agenda van de stad. Daarom gaat
Zwolle de vrijkomende materialen uit de sloop van het Combigebouw maximaal hergebruiken.
Zwolle werkt hard aan de ontwikkeling van de
Spoorzone. Naast het vernieuwen van de Ooster- en
Westerlaan, voert de gemeente de komende maanden de circulaire sloop uit van het kantorenpand aan het Stationsplein. Het sloopwerk doet de gemeente samen met De Scheffer groep uit Wezep, die is gespecialiseerd in sloopwerken in binnenstedelijke omgeving.
Werk en hinder
Tot eind juni voert de aannemer voorbereidende activiteiten uit zoals het demonteren van materialen in het gebouw voor hergebruik. De sloop begint op 27 juni. Er wordt met water gesproeid om stofvorming tot een minimum te beperken. De sloop duurt tot eind augustus. Daarna voert de aannemer tot eind september een aantal afrondende activiteiten uit op het terrein en de parkeergarage. Tijdens het werk is de fietsenstalling voor mindervaliden tijdelijk op het Stationsplein ingericht. De weg bij het Combigebouw is tot eind augustus versmald en de borden aan de bouwhekken geven de loop- en rijroutes aan. De Westerlaan en het Stationsplein blijven bereikbaar voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer.
Unieke loopbrug Passerelle
De gemeente Zwolle bouwt in 2023 - 2024 een nieuwe loopbrug over het spoor. Loopbrug Passerelle is uniek en duurzaam: de brug heeft uitstraling als een opgetilde straat van 10 meter breed en gebruikt hout als hoofdconstructie. Achter de schermen wordt momenteel een hoop werk verzet onder andere voor de aanbesteding. Op de plek waar Passerelle op het Stationsplein komt, staat het Combigebouw.
Lees ook