
Verkeersovertredingen zijn in tien jaar tijd flink duurder geworden. De boete voor telefoongebruik achter het stuur steeg van € 230,- naar € 440,-; rijden zonder een verplicht kinderzitje en onnodig links rijden werden zelfs twee keer zo duur. Ook de boetes voor snelheidsovertredingen stegen zo’n 30 tot 40%. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingswebsite Autoverzekering.nl.
Bijna alle standaardboetes flink verhoogd De stijging van de boete voor telefoongebruik is opvallend, maar zeker niet uniek. Het boetebedrag voor een kind vervoeren zonder kinderzitje en onnodig links rijden verdubbelde zelfs, en ging van € 140,- naar € 280,-. Verder zijn de boetes voor ogenschijnlijk licht overtredingen, zoals foutparkeren en het onrechtmatig inrijden van een milieuzone, met meer dan 44% verhoogd.
De analyse van de afgelopen jaren laat een duidelijke trendbreuk zien. Waar boetes tussen 2017 en 2020 nog beperkt werden geïndexeerd, verhoogde de overheid boetebedragen vanaf 2021 met hogere percentages. Nederland behoort inmiddels tot de landen met de hoogste verkeersboetes van West-Europa.
Ook de boetes voor snelheidsovertredingen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Wie in 2026 binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur te hard rijdt, betaalt € 446,-. In 2017 was dat nog € 322,-, wat wijst op een stijging van ruim 38%. Voor kleinere overtredingen, zoals 5 kilometer te hard rijden op de snelweg, is de boete in die jaren gestegen van € 26,- naar € 34,- Een stijging van 30,8 procent.
Opvallend is dat de stijgingen vrijwel gelijk zijn binnen en buiten de bebouwde kom. De tarieven zijn in alle snelheidscategorieën met zo’n 35 tot 39% verhoogd. Dit wijst op een breed beleid om te hard rijden te ontmoedigen.
Jerry Poel, expert autoverzekeringen bij Autoverzekering.nl legt uit: “Een verkeersovertreding kan je niet alleen een flinke boete opleveren, maar ook problemen met je autoverzekering. Vooral bij ernstige zaken zoals een strafbeschikking of rijontzegging zien verzekeraars je vaak als een hoger risico. Dat kan leiden tot een hogere premie, weigering van een nieuwe polis of zelfs beëindiging van je lopende verzekering.”
De boetestijgingen van de afgelopen jaren zijn een bewuste keuze. Uit overheidsbeleid blijkt dat boetes niet alleen strenger zijn geworden met het oog op de veiligheid, maar ook om financiële en administratieve redenen:
● In de Miljoenennota’s van 2024 en 2025 worden verkeersboetes meegenomen als structurele inkomstenpost binnen de rijksbegroting. Hoewel ze formeel gelden als een manier om te handhaven en het verkeer veilig te houden, spelen de opbrengsten ook een rol in de overheidsbegroting.
● Tegelijkertijd wil de overheid risicovol gedrag hard aanpakken. Overtredingen zoals appen achter het stuur of rijden zonder kinderzitje zijn fors verhoogd om af te schrikken.





