Hoe zorgen we ervoor dat de binnenstad goed bereikbaar blijft en een fijne plek is om te wonen, ondernemen en bezoeken? Om mee te denken over deze vraagstukken is vorig jaar het Platform Bereikbaarheidsagenda Binnenstad opgericht. Dit platform, waarin veel belangenbehartigers zijn vertegenwoordigd, heeft zich gebogen over onderwerpen zoals parkeren, fietsen, duidelijke bewegwijzering, logistiek, voorzieningen voor mensen met een beperking en de wensen van culturele instellingen. Het gezamenlijke doel: de binnenstad van Zwolle sterker maken en daarbij rekening houden met elkaars belangen.
Het afgelopen jaar heeft het Platform, waar veel belangenbehartigers aan tafel zaten, flink wat complexe vraagstukken op tafel gehad. Denk aan onderwerpen zoals parkeren, fietsen, bewegwijzering, logistiek, voorzieningen voor minder validen en de positie van culturele instellingen. Het resultaat? Een agenda, met daarin 63 adviezen, die breed gedragen wordt en waarmee het Platform, samen met de gemeente, de stad sterker wil maken.
Wethouder Stadshart Anja Roelfs: ‘Het afgelopen jaar heeft het platform hard gewerkt aan lastige vragen en dilemma’s. Ik waardeer deze inzet en betrokkenheid enorm. Dat er een gedragen agenda is gekomen, is heel bijzonder. Immers het vraagt tijd, inzet en de bereidheid om vanuit verschillende belangen tot een gezamenlijk advies te komen. Ik ben heel blij met wat er nu ligt. Daarmee kunnen wij de komende jaren als gemeente ons voordeel doen als we aan de slag gaan met projecten in de binnenstad.’
College neemt meeste adviezen over
Het college van B en W onderschrijft alle doelstellingen die het Platform in de agenda heeft uitgewerkt en neemt de meeste adviezen over. Dit betekent dat ze uitgevoerd kunnen worden binnen lopende projecten in de binnenstad. Een aantal adviezen kan worden opgenomen in toekomstige projecten. Vijf adviezen wil het college eerst verder onderzoeken alvorens daar geld en capaciteit voor vrij te maken, zoals de adviezen over de bewegwijzering voor bezoekers in de binnenstad en over de taxistandplaatsen.
Wethouder Gerdien Rots: “Om de binnenstad bereikbaar en leefbaar te houden, moeten we zorgvuldig omgaan met de beschikbare ruimte en op een vernieuwende manier kijken naar mobiliteit en parkeren. Ik ben enorm trots op het proces en het resultaat; de adviezen bieden ons veel handvatten. Dit soort samenwerkingen zijn uniek en laten zien hoeveel we samen kunnen bereiken."
Unieke samenwerking vraagt om vervolg
"Het proces was uniek en constructief. We hebben goed naar elkaar geluisterd, oog gehad voor elkaars belangen en waar nodig compromissen gesloten. Dat kostte tijd en energie, maar het was het meer dan waard", aldus Jur Zandbergen als onafhankelijk voorzitter.
Het platform heeft de wens uitgesproken om door te gaan. Hoe dit vorm krijgt, wordt later samen met de betrokkenen besproken. Deelnemers aan het platform waren: C7 (cultuur), bbZ (bewonersvereniging), ZwolleFonds, Fietsersbond, CCR (City Centrum Retail), KHN (Koninklijke Horeca), Rover, Toegankelijk Zwolle, Veiligheidsregio, Vrienden van de Stadskern, MKB Nederland en EBS (busmaatschappij).