Nieuwe entree station Zwolle aan de centrumzijde wordt een baken in de stad

05 feb , 15:41 Nieuws
schermafbeelding 2025 02 05 154222
Prorail

Station Zwolle krijgt een prachtige transformatie met een nieuwe entree aan de centrumzijde. Deze entree, ontworpen door het architectenbureau Studio Nauta, krijgt de naam Stadslantaarn en gaat de huidige entree vervangen.

Het ontwerp straalt warmte en duurzaamheid uit dankzij het gebruik van hout als belangrijkste materiaal. De entree combineert royale beschutting met een gevoel van openheid en transparantie. Daarnaast is er volop ruimte voor reizigersvoorzieningen en commerciële activiteiten. Met zijn hoge en lichte structuur doet de entree denken aan een sfeervolle lantaarn die zowel overdag als 's avonds het station tot leven brengt.

Perronkappen

Het station krijgt op perron 12/13 en 15/16 perronkappen. Dit zijn de perrons van de treinen van en naar Emmen en Kampen. Een deel van de kappen is circulair -gemaakt van bestaande materialen- een ander deel wordt gemaakt met biobased materiaal –voornamelijk hout.

’Groenste station van Nederland’

Het ontwerp van Studio Nauta voldoet optimaal aan de gestelde eisen: toepassing van biobased materiaal, hergebruik van bestaande materialen en het vergroten van biodiversiteit. Daarnaast wordt modulair gebouwd, zodat materialen ook later kunnen worden hergebruikt.

Groene daken

De daken van de entree en nieuwe perronoverkappingen worden volledig bedekt met een groen dek met daarop zonnepanelen. Groene daken hebben een verkoelend effect en dat verhoogt de opbrengst van de zonnepanelen. Intussen ontstaat op de daken een gevarieerde flora en fauna.

Prettig wachten

De uiteinden van beide perrons, waar minder mensen komen, worden ‘groen’ ingericht. Ook op het stationsplein en in de ‘lantaarnhal’, met zitgelegenheden en winkels, komen bomen, heesters en planten.

''De nieuwe entree is als een trommelvormige lantaarn op het stationsplein. Dit ontwerp biedt ruimte en helderheid aan zowel reizigers die vanuit verschillende richtingen naar het station komen, als voor de reizigers die het station uitkomen. Door de vorm is de lantaarnhal een baken in de stad'', zegt Jan Nauta, architect

Paris Proof Station

In de uitvraag van dit ontwerp werden ambitieuze, duurzame doelen gesteld. Dat is helemaal in lijn met de ambities van de overheden en de spoorpartijen. Maar de manier waarop in dit project de architectenbureaus concreet werden uitgedaagd om een zo duurzaam mogelijk ontwerp te maken, waarin CO2-reductie in materiaalgebruik en realisatie centraal staat, is nieuw en vooruitstrevend.

Van schetsontwerp naar uitvoering

Het huidige inschrijfontwerp wordt in stappen uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Daarna kan halverwege 2026 een aannemer gecontracteerd worden. De bouw start medio 2027. De nieuwe entree en de perronkappen zijn uiterlijk gereed in 2030.

Samenwerking

Het project is een samenwerking tussen de gemeente Zwolle, Provincie Overijssel, NS en ProRail. ProRail begeleidt het project. Gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS hebben een rol in planvorming, het ontwerp en dragen bij aan de financiering. Zij worden op het gebied van ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid geadviseerd door Bureau Spoorbouwmeester.