Een ongelukje of een spoedeisende situatie, in allebei de gevallen heb je wellicht spoedzorg nodig. Gebeurt dit buiten de werktijden van je reguliere
huisarts, dan kun je een deel van het bezoek aan een arts zelf moeten betalen. Wanneer wel en wanneer niet?
Wie wel spoedzorg nodig heeft, maar niet te maken heeft met een levensbedreigende situatie (bel dan altijd 112) buiten de werktijden van de reguliere huisarts, zal een paar stappen moeten ondernemen om zonder hoge extra kosten geholpen te worden. Naar wie moet je bellen? Radar zocht het voor je uit.
Bel eerst de huisarts
Wie zich niet in een levensbedreigende situatie bevindt maar wel acute zorg nodig heeft, doet er goed aan eerst het telefoonnummer van de eigen huisarts te bellen. Deze verwijst je vaak door naar de algemene huisartsenpost in de omgeving. Daar wordt door een triagist de spoed bepaald en bij spoed word je een consult aangeboden bij de huisarts op de huisartsenpost en daar wordt de ernst van de klachten bepaald. Het kan zijn dat de huisarts je een dag later doorverwijst naar je eigen huisarts, je adviseert langs de huisartsenpost te gaan of een bezoek te brengen aan de
spoedeisende hulp. Of dit wordt vergoed, hangt af van je situatie.
Wat betaal je en wat wordt vergoed?
Bij een bezoek aan de huisartsenpost worden de kosten vergoed als je verzekerd bent. Dit valt namelijk onder de basisverzekering. Wie langs de spoedeisende hulp gaat, betaalt het eerste deel van het eigen risico. Overige kosten die buiten het eigen risico vallen, worden vergoed door de zorgverzekeraar. Wanneer je zelf naar de spoedeisende hulp gaat en jouw situatie of klachten geen spoedeisende zorg nodig hebben, betaal je de kosten zelf. Jouw zorgverzekeraar vergoedt deze kosten niet. Laat je spoedeisende situatie daarom altijd eerst beoordelen door een arts om onnodig hoge kosten te voorkomen.
Bron: Patiëntenfederatie Nederland, Rijksoverheid, Radar