Het Management Watertekorten grijpt in op de
IJssel en komt met maatregelen om nadelen aanhoudende droogte te beperken. Het heeft mogelijk verregaande consequenties voor het varen op de IJssel. Inmiddels is de Rijn tot de laagste waterstand ooit gezakt.
Het is nog steeds veel te droog in Nederland. De incidentele en plaatselijke buien bieden een aantal dagen beperkt verlichting. Naar verwachting zullen vanaf volgende week de droogte en de effecten ervan verder toenemen. Met name in het oosten zijn de effecten van de droogte het meest nijpend voor de scheepvaart, de landbouw en de natuur. Op bepaalde plekken worden ook voor grondwatergebruik soms beperkingen opgelegd. De inmiddels ingezette maatregelen zijn talrijk, zoals het schutten op basis van vraag en aanbod bij sluis Eefde.
Het Managementteam Watertekorten (MTW) heeft besloten om maatregelen op de IJssel te nemen als de droogte in het oosten verder toeneemt.
Rijkswaterstaat zal eventueel eenrichtingsverkeer instellen op de Boven-IJssel voor alle scheepvaart vanaf een minst gepeilde diepte (MGD) van 1,45 meter. Dit is mogelijk noodzakelijk vanwege de dalende waterstanden op de IJssel. Hierdoor wordt de vaargeul steeds smaller en kan er niet meer veilig in twee richtingen worden gevaren.
Scheepvaart vanuit Duitsland richting
Kampen en de Twentekanalen moet na het ingaan van deze maatregel omvaren via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en het
IJsselmeer. De recreatievaart kan er voor kiezen om gebruik te maken van de Randmeren. Vanwege de waterstanden is de Waal de optimale route. Rijkswaterstaat adviseert deze route zodat het water in de stuwpanden in Nederrijn op peil gehouden kan worden.