Euro 95 en 98 is E10 en E5 geworden, maar het tanken van E85 is uit den boze

06 apr , 6:04 Verkeer en Vervoer
schermafbeelding 2025 04 05 135740
Het is soms best wel twijfelen bij de benzinepomp | Google Maps

De samenstelling van benzine is in de loop van de jaren flink veranderd. Zo wordt er al heel lang geen lood meer toegevoegd. Wel wordt er tegenwoordig bio-ethanol bijgemengd. Daarom heten de benzines aan de pomp nu E10 en E5. In het buitenland kun je ook nog E85 tegenkomen. We leggen je uit hoe het zit.

Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal. Ook wel bekend als de klopvastheid van benzine. Hoe klopvaster de benzine, hoe meer vermogen. In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto’s kunnen met Euro 95 overweg. Sommige oudere of sportieve auto’s en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.

In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd. Deze hebben een positief effect op het verbruik en de levensduur van de motor. Benzine met extra additieven noemen we ook wel premium-benzine.

Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5

Sinds 2019 wordt brandstof in de eerste plaats aangeduid met een naam die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol aangeeft. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe. Dit is dus een vorm van hernieuwbare energie.

In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd. In E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto’s kunnen met E10-benzine overweg. Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto’s. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen.

In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95. Daarmee vervangt E10-benzine de reguliere benzine die tankstations voorheen als Euro 95 aanboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98.

Bij twijfel, kies E5

Circa tien procent van de Nederlandse benzine-auto's kan niet met E10 overweg. Bij twijfel is het dan ook beter om E5 te tanken. Op de website E10 Check kun je checken of je auto (of motor) geschikt is voor E10.

E10 en E5: de nieuwe standaard namen

Zowel de hoeveelheid bijgemengde ethanol als het octaangetal is voor bepaalde auto’s van belang. Daarom worden beide eigenschappen vermeld aan de pomp. De benaming E10 en E5 zijn sinds 2019 echter leidend. Dit geldt voor de gehele Europese Unie. Handig, want daardoor wordt benzine in veel Europese landen nu op dezelfde manier aangeduid.

E10 verplicht aangeboden

Verder bieden de meeste tankstations E10 sinds 1 oktober 2019 verplicht aan. Voor tankstations die maar één soort benzine aanbieden, geldt een andere regel. Zij zijn vrij in de keuze om E10 of een andere benzine - bijvoorbeeld E5 - aan te bieden.

Wanneer verschillende benzines worden aangeboden, moet minimaal de helft van het aantal vulpistolen E10 bevatten.

Verschil in verbruik

Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. Daarom bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa tweeënhalf tot vijf procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

Kortom: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden. Terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven.

E85: brandstof met 85 procent bio-ethanol

Naast E10 en E5 bestaat er ook nog E85. Je raadt vast hoeveel bio-ethanol hierin zit? Juist: 85 procent. Deze brandstof bestaat voor het overgrote deel uit bio-ethanol (gewonnen uit planten, zoals tarwe, mais en suikerbiet). Voor een klein deel bestaat het uit benzine. Daarom wordt E85 ook vaak aangeduid als bio-ethanol.

Tank niet zomaar E85!

In Nederland is E85 schaars. In onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kun je E85 wél bij veel pompen vinden. En de prijs is een stuk lager. Maar laat je niet verleiden. Deze brandstof is namelijk alleen geschikt voor auto's die hier speciaal op aangepast zijn. En dat zijn er in Nederland maar weinig! In een populair vakantieland als Frankrijk biedt 40 procent van de tankstations de brandstof aan. Steeds meer Fransen laten hun auto zelfs ombouwen zodat er E85 in kan. Ook in Zweden, Brazilië en de Verenigde Staten is het verstandig om extra goed op te letten tijdens het tanken. In deze landen komt de brandstof namelijk ook relatief veel voor. 

Toch E85 getankt?

Heb je per ongeluk E85 getankt? Bel dan meteen de Wegenwacht voor advies. Zo kunnen we direct kijken of ingrijpen noodzakelijk is.