Honderden scholieren duiken in de Wereld van Woest en er volgen nog veel meer

Foto: Christein van Hoffen

Honderden scholieren van het voortgezet onderwijs uit Zwolle en de regio doken in de ‘Wereld van Woest’. Dit cultuureducatiefestival in Zwolle ontvangt deze week ruim drieduizend scholieren en vierhonderd onderwijsprofessionals in het Ter Pelkwijkpark in Zwolle. Woest is een onderwijslaboratorium dat andere vormen van leren wil laten zien en laten ervaren.

Woest is een project van Stadkamer in nauwe samenwerking met Festivalplatform Zwolle Unlimited, dat het aansluitende weekeinde van 26 tot en met 28 mei haar Festival Tussenland houdt op dezelfde locatie. De initiatiefnemers geloven dat kunst en cultuur bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling en veerkracht van jongeren én van degenen die hen begeleiden. Stadkamer wil jongeren nieuwsgierig maken en prikkelen. Want wie nieuwsgierig is heeft een natuurlijke drive om te gaan onderzoeken, ontwerpen, creëren en leren. Dit jaar blikt Woest terug op de leukste, gekste, beste workshops en meest inspirerende artiesten in haar bestaan. Woest duurt nog tot en met vrijdag. VO-scholen uit Zwolle en de regio hebben zich met ruim drieduizend leerlingen ingeschreven.

Experimenteren, klooien en vooral: zelf doen

De jongeren die Woest bezochten, leerden skills die ze niet hadden, bezochten performances, ontdekten nieuwe talenten van zichzelf, sprongen in het rond, lagen in een deuk en zelfs vloeide er een traan. Het was een middag vol experimenteren, klooien en vooral: genieten. Hun dag opende met een performance van workshopleiders met de luchtacrobaten van de groep FeuerWer. Daarna konden de jongeren tweemaal een ‘experience’ naar keuze volgen: de Write- & Sing-a-long-boat, tijdens welke ze leerden songwriten in een bootje; Silent Disco Dance met diverse stijlen, onder leiding van dansdocenten; Urban Arts & Decor, tijdens welke ze levensgroot gingen bouwen en ontwerpen met alles wat ze konden vinden; Foodies – The Kitchen, waar ze food-art maakten én opaten; Expeditie Woest, waar ze team tegen team moesten strijden en hun inventiviteit en samenwerkingsvaardigheden werden uitgedaagd; Freaky Fashion, waar ze mode, 3D skin-art en special effects grime gingen ontwerpen en maken; Escape From Reality, waar ze oefenden in de kunst van het kwijtraken van zichzelf; Hiphop – Beats & Words, waar ze van DJ’s en rappers toffe beats en lyrics leerden maken.

Nieuwe skills ontwikkelen

Het ging bij alle programmaonderdelen om het leren van nieuwe, andere skills. Woest zet kunst, verwondering en ‘zelf doen’ in om de nieuwsgierigheid te voeden en de verbeelding aan te zetten. Daaruit volgt natuurlijkerwijs het leren. Sociale soepelheid, het ontdekken van je vaardigheden, het aangeven van je eigen grenzen, jezelf durven uiten en een ander durven te ontmoeten; zulke belangrijke onderwerpen kwamen ‘als vanzelf’ voorbij tijdens Woest.

Avondprogramma voor onderwijsprofessionals

In de Woest-week is een aparte avond ingeruimd voor onderwijsprofessionals. Donderdag 25 mei komen ruim vierhonderd medewerkers uit het onderwijs en de cultuureducatie naar Woest Impuls, dat onderwijsprofessionals wil inspireren en ‘aanzetten’ met eigenzinnige denkers en kunstenaars met een verfrissende visie op onderwijs, pedagogiek en didactiek. Sprekers in dit programma zijn onder anderen: Sander Schimmelpenninck, Jan Blake, Luk Dewulf, Panu Hatanpää en Jolien Dopmeijer. Dit avondprogramma is gratis toegankelijk maar alle kaarten zijn inmiddels gereserveerd.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen