Ontwerp Kop van
Assendorp is definitief en daarmee kan het project van start gaan. Om tot dit ontwerp te komen heeft de
gemeente veel overleg gevoerd met een meedenkgroep. De ontwikkeling van dit gebied is de eerste fase van de aanpak van de Singelzone.De werkzaamheden beginnen volgend jaar.
Aanvankelijk zouden de werkzaamheden al in mei zijn gestart. De levering van straatklinkers duurt langer en daarom is januari 2024 realistischer geworden.
Deze herinrichting is mede mogelijk dankzij subsidies van
Provincie Overijssel en het Rijk en heeft een aantal belangrijke doelen. Zo verbetert de looproute vanuit de binnenstad naar de Assendorperstraat. Ook wordt de kruising met de Luttenbergstraat veiliger. De nieuwe busroute en bushaltes zorgen voor een kortere en logischer route. Er komt veel extra groen. Daardoor wordt het gebied beter bestand tegen extreme weersomstandigheden ten gevolge van klimaatverandering. Verder komt er meer ruimte voor terrassen en het stallen van fietsen. De hoeveelheid parkeerplaatsen blijft gelijk.
‘'Ik ben blij dat we hier nu aan de slag kunnen gaan'’, vertelt
Monique Schuttenbeld, wethouder Stadshart trots: "We hebben het goed voorbereid met de buurt, er is veel overleg geweest met de mensen die weten wat er nodig is in dit gebied: de ondernemers en bewoners. En ik ben er trots op, omdat de nieuwe inrichting helemaal van deze tijd is, met veel aandacht voor langzaam verkeer en veel ruimte voor groen. Hiermee zetten we een eerste belangrijke stap in de aanpak van de hele Singelzone rondom de binnenstad. Vorig jaar is het Ontwikkelprogramma Stadshart vastgesteld en het is heel mooi dat we nu het eerste stuk kunnen aanpakken. Ik kan niet wachten tot het klaar is."
Gerdien Rots (wethouder Ruimtelijke Ordening en mobiliteit) zegt: “De Kop van Assendorp is een plek waar we, in samenwerking met provincie, een stapeling van ambities van het college waar kunnen maken: we verbeteren de bereikbaarheid voor Assendorp en Dieze-Noord met het OV, we maken het gebied klimaatrobuuster en het wordt veiliger voor fietsers en voetgangers door de auto er minder belangrijk te maken. En we geven de verblijfskwaliteit een impuls”.
Weezenlanden-Noord
De Kop van Assendorp gaat aansluiten bij de plannen met het nieuwbouwproject
Weezenlanden-Noord. Daar komt onder meer een mobiliteitshub waarbij automoblisten kunnen overstappen op het openbaar vervoer of deelvervoer.