Zwolle wil met street art een hippe stad worden

Zwolle wil met street art een hippe stad gaan worden
Zwolle wil met street art een hippe stad gaan worden
Foto: Pixabay

Zwolle moet de hippe stad van het oosten gaan worden. Met vijftien muurschilderingen (street art) is het de bedoeling van citymarketing om de stad de uitstraling geven van een moderne en hippe Hanzestad. Dit onder het motto: trotse muren.

Er komt zo’n vijftien muurschilderingen aan onder meer de Buitenkant, Dokter Stolteweg, Grote Voort en op twee plekken aan de Nieuwe Markt. Daarna volgen nog tien schilderingen. Voor deze muurschilderingen wordt deels door de gemeente de portemonnee getrokken en het andere deel komt van ‘partners in de stad’. Omdat bekende kunstenaars worden betrokken bij het project worden hoogwaardige muurschilderingen nagestreefd.

Trots laten zien

Er wordt door citymarketing gevraagd om te te denken over de ontwerpen voor de muurschilderingen. In alle ontwerpen staat de trots op de stad centraal. Deelnemers aan het ontwerptraject mogen ook hun voorkeur uitspreken over de kunstenaars die de muurschilderingen gaan maken. De buurtparticipatie wordt georganiseerd door het team van Trotse Muren, de wijkconsulenten van Delta Wonen en Travers en de wijkmanagers van de gemeente.

Street Art routes

Het uiteindelijke plan is om de muurschilderingen uiteindelijk met elkaar en met andere kunstuitingen in de stad te verbinden door Street Art routes. Er komen routes van verschillende afstanden voor de wandelaar of de fietser. De routes gaan ook langs andere belangrijke, mooie en creatieve plekken in de stad. Te denken valt aan ateliers van kunstenaars, andere kunstobjecten, een buurtbakker of een hip café.

Wethouder Cultuur Monique Schuttenbeld zegt: ‘Ik ben erg enthousiast over dit initiatief. Hiermee kunnen bezoekers en inwoners straks op een originele manier kunst in de stad beleven. Ook de betrokkenheid van de inwoners, ondernemers en andere partijen bij dit project vind ik bijzonder. Alle betrokkenen kunnen zo laten zien hoe trots ze zijn op onze mooie stad!”

Hippe Hanzestad

Met de muurschilderingen en de Street Art routes worden bestaande en nieuwe (jonge) bezoekers en inwoners verleid om de historische binnenstad en de omliggende wijken te ontdekken. Ze dragen bij aan de Zwolse ambities van citymarketing om de stad te positioneren als moderne en hippe Hanzestad.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen