Fietsersbond onderzocht fietsverlichting in Zwolle: meer dan tien procent fietsers onverlicht

Fietsers tellen bij de Sassenpoort
Foto: Fietsersbond Zwolle

Fietsers rijden in het donker bijna allemaal zonder verlichting! Nepnieuws of de waarheid? Fietsersbond-Zwolle wilde dat wel eens weten. Vijf avonden lang telden vrijwilligers tussen halfacht en halfnegen fietsers en hun fietsverlichting. Dat gebeurde iedere avond op een andere toegangsweg naar de binnenstad.

Bij meer dan de helft van de fietsende Zwollenaren brandden voor- en achterlicht. Van de 1646 fietsen die geteld werden bleek echter 12,4% totaal onverlicht te rijden; 21,6% bleek maar half verlicht, dus alleen een voorlicht of alleen een achterlicht aan te hebben.

Opvallende zaken

Het onderzoek leverde nog een aantal opvallende zaken op. Goed werkende lampjes werden regelmatig verduisterd door lange jassen, fietstassen of een mede-passagier op de bagagedrager. Ook zagen de onderzoekers dat sommige fietsers het niet zo nauw namen met de kwaliteit van het licht en genoegen namen met een flauw lichtpuntje, dat zelfs van dichtbij nauwelijks te zien was.

Maaltijdbezorgers

Er reden tijdens de teluren volop maaltijdbezorgers langs, steeds vaker op een e-scooter. Hoewel de brommers en scooters niet werden geteld leek het erop dat de verlichting meestal aan was, soms echter was dat verblindend licht. Een thuisbezorger van Thuisbezorgd reed zelfs zonder verlichting.
De politie te paard zorgde voor een bijzondere bijdrage: de politieruiter had weliswaar verlichting omgebonden, maar echt opvallend was dat niet.

E-bikes

Verlichting bij e-bikes was veelal beter in orde dan bij de klassieke fiets. Voor met name de producent van de fiets(verlichting) ligt hier nog een belangrijke taak. Want batterijverlichting is niet bedrijfszeker. Een lege batterij manifesteert zich altijd in het donker. Als het dan ook nog lastig is om batterijen te vervangen (laag gebruikersgemak) dan wordt het uitgesteld. Daarmee is de onveiligheid toegenomen. Daarbij zijn batterijen vanuit milieu- en kostenaspect ook niet meer van deze tijd. Er zijn betere en vooral meer betrouwbare energiebronnen voor fietsverlichting; de naafdynamo.

Verlichtingsdichtheid

Uit de telling bleek ook dat het percentage volledig verlichte fietsers op woensdag het hoogst was, namelijk 73,7%. Dat is fors meer dan de 59,2 % van maandagavond. De verlichtingsdichtheid daalt donderdagavond naar 67% en was vrijdagavond 63%

Straatverlichting

Overigens gaat het niet alleen om zichtbaarheid voor de ander, het is ook belangrijk om zelf te kunnen zien. Niet alle wegen of fietspaden zijn zo goed verlicht als in de binnenstad. Vooral ouderen klagen nog al eens over onveilige situaties door slechte verlichting. Een gat in het asfalt, een stoeprandje, een hobbel in de klinkerweg of de berm van het smalle fietspad zijn in het donker niet zichtbaar. De wegbeheerder kan de veiligheid vergroten, door matige straatverlichting en defecte lantaarnpalen te vervangen. Fietsstraten of omleidingsroute voor fietsers zonder goede verlichting zou niet meer voor mogen komen.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Cookieinstellingen