Jesse Klaver neemt stevig stelling tegen vliegveld Lelystad

De uitbreiding van vVliegveld Lelystad kan rekenen op stevige oppositie van Jesse Klaver van GroenLinks
De uitbreiding van vVliegveld Lelystad kan rekenen op stevige oppositie van Jesse Klaver van GroenLinks
Foto: Pixabay

ZWOLLE – GroenLinks-voorman Jesse Klaver neemt stevig stelling tegen vliegveld Lelystad. Op facebook, maar zeker ook vanavond als hij naar Zwolle komt en spreekt in Hedon. Het begint om 19.00 uur.

Hij schrijft op facebook: Burgers die worden misleid en besodemieterd door de eigen overheid. Economische belangen die altijd voor gaan. Het vertrouwen van bewoners dat daalt tot een nulpunt. In zekere zin lijkt het op de gaswinning in Groningen, maar ik heb nu over vliegveld Lelystad.

Wat is er aan de hand?

Groei, groei, groei

Het kabinet wil volgend jaar Lelystad airport openen, een dependance van Schiphol. Want ook al gaan er al 60 vluchten per dag van Schiphol naar Londen, de luchtvaartsector wil al jaren maar één ding: groei, groei, groei.Maar omdat het Nederlandse luchtruim vol is, gaan de vliegtuigen van en naar Lelystad de komende jaren erg laag overvliegen. Over gebieden waar nu nog geen vliegtuig te horen is. En over ongerepte natuurgebieden in het oosten van Nederland.

Overlast

Dus zijn bewoners in actie gekomen. Er zijn namelijk regels die onze gezondheid beschermen en overlast moeten voorkomen. En deze bewoners hebben zich vastgebeten in het dossier. Ze zijn alle berekeningen nagegaan. En wat blijkt? De onderzoeken van het ministerie rommelen van alle kanten. Wat hier gebeurt wordt ‘Schiphollen’ genoemd: er wordt een hoop mist opgeworpen. Uitstoot en overlast worden niet gemeten maar ‘berekend’ op basis van modellen die niet blijken te kloppen. Bezwaren van burgers worden aan de kant geschoven. Het economisch belang gaat voor. Dit is wat we bedoelen als we het hebben over economisme.

Gerommel

Nu zijn de bewoners achter een nieuwe vorm van gerommel gekomen. Gerommel door onze eigen overheid. Doordat er bij Lelystad Airport voor het eerst niet een maximum aantal vliegbewegingen wordt vastgelegd, maar een ‘geluidsruimte’ mogen er straks meer vliegtuigen vertrekken vanaf Lelystad. Als er een nieuw type vliegtuig ontwikkeld wordt, dan passen er straks wel 60.000 vliegbewegingen in een geluidsruimte van 45.000 vliegbewegingen. Maakt niet uit wat dat voor het klimaat of de hoeveelheid fijnstof betekent. Volgt u het nog?

Boosheid

De boosheid van veel omwoners is niet vreemd. Als dit de manier is waarop de overheid omgaat met haar burgers, dan is het niet vreemd als het vertrouwen in de politiek tot het vriespunt daalt. Dat mensen zich afvragen: is de overheid er wel voor mij? Het is nog niet te laat. Het kabinet moet het definitieve besluit nog nemen. Wij voeren de druk op. Morgen avond is er in Zwolle een Meetup. Een protest tegen de plannen voor vliegveld Lelystad. Sluit je aan en doe met ons mee. Het is klaar met dit economisme. groen.li/Zwolle2018

Het is tijd voor verandering.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen