Ruim tachtig liefhebbers van natuur en duurzaamheid genoten van de eerste editie van Festival Kiemkracht in de Nooterhof. Basisschoolleerkrachten deden er inspiratie en contacten op voor het geven van natuurlessen.
´´Kinderen vroeg bewust maken van hoe we omgaan met de aarde, is belangrijk´’, begon wethouder Anja Roelfs haar openingswoord. ´´Ik ben blij dat tientallen organisaties in Zwolle activiteiten aanbieden voor natuureducatie én dat scholen dit omarmen. Dít zijn de dingen waar kinderen het over hebben als ze na een schooldag thuiskomen.’´
Wat die dingen allemaal kunnen zijn, kregen de leerkrachten te zien tijdens de inspiratiesessies op het festival en bij de vele informatie stands op het terrein. Verspreid door de kleurrijke tuin van de Nooterhof waren zes ‘werelden’ te vinden, met de thema’s dieren, voedsel, natuur & biodiversiteit, energie & duurzaamheid, afval & kringloop en water & klimaat. De aanwezigen konden allerlei activiteiten uitproberen. Bijenhotels bouwen, bodemdieren onderzoeken, een klimaatadaptieve stad ontwerpen of compost les bijvoorbeeld. ´´Ik zou op de school waar ik werk wel een moestuin willen beginnen, dus die compost les is hartstikke handig’´, zegt Erik van den Bosch. Leerkrachten maakten ter plekke afspraken met workshopaanbieders om met hun klas langs te komen voor een speurtocht of excursie. Of ze bestelden een lespakket om zelf met hun leerlingen aan de slag te gaan.
Grote indruk maakte de lezing van Kees Klomp, impactmaker en programma manager ‘AGENCY!’ op Hogeschool Windesheim. Hij droeg voor uit het door hem geschreven kinderboek De Regenmaker, die alle leerkrachten aan het eind mee naar huis kregen. Vogeltje Olla heeft in het boek de hoofdrol. Zij begint in haar eentje een bosbrand te blussen, terwijl de andere dieren van de natuurramp wegkijken. Langzaam maar zeker zien de andere dieren dat haar druppels effect hebben en krijgt ze medestanders. ‘´Dat is het begin van een transitie´’, zegt Klomp. ´´Als de onderstroom maar groot genoeg wordt, kan die de bovenstroom vervangen. Begin zelf met goede initiatieven voor de natuur, leef goed gedrag voor en dan volgen anderen. En dat is precies het verschil dat we kunnen maken met natuureducatie bij kinderen.’´
Behalve dat de aanwezige leerkrachten leerden van de tientallen workshopaanbieders, boden ze ook elkaar inspiratie. ´´Met paardenbloemen kun je tekenen, dat vinden kinderen prachtig!´’ En: ‘´Als je nog geen moestuin hebt, zijn plantjes in de vensterbank ook leuk. Samen met de kinderen zaaien en dan volgen hoe het gaat groeien.’´ ‘´En´’, zegt een ander: ‘´daar dan weer thee van maken of jam en dat samen proeven!’´
Zwolse basisscholen kunnen tot 31 mei 2025 subsidie aanvragen voor het organiseren van natuureducatie- activiteiten voor hun leerlingen. Organisaties kunnen subsidie aanvragen voor de ontwikkeling van educatief aanbod. Meer informatie: www.zwolle.nl/natuureducatie/subsidie.