
Zwolle verleent subsidie aan acht culturele organisaties vanuit de derde ronde van subsidieregeling Kunstactiviteiten (professionals). Het gaat om Stichting PNT, Stichting The Millennium Jazz Orchestra, Stichting Brother Till, Stichting Studio Youkali, Stichting Linea Rekta, Stichting De Vandalen, Stichting Goed Bezig en Wieger Steenhuis. De regeling stimuleert professionele kunstprojecten in Zwolle en maakt een divers cultureel aanbod voor een breed publiek mogelijk.
Theatervoorstelling Werktuig Het Hoorspel draait om bewustwording van de gevolgen van je eigen handelen. En over de overgang van de magische wereld naar de meer reële wereld. De nadruk ligt op klank en geluid: ze zetten gereedschappen, bouwmaterialen en schuurvondsten in als klankobjecten. Theatergezelschap PNT maakt voorstellingen voor kinderen vanaf 8 jaar.
Met De Drinkbare Rivier combineert The Millennium Jazz Orchestra haar artistieke ambities met een maatschappelijk doel rondom het onderwerp water. Samen met onderzoekers, schrijvers, filmers en musici vertellen ze een avontuurlijk en hoopvol verhaal van de ontmoeting tussen mens en rivier.
Samen met Lisa Weeda borduurt BrotherTill met BEGIN AGAIN voort op hun vorige theatrale installatie DANS DANS REVOLUTIE. Deze nieuwe voorstelling gaat over machtsverhoudingen in onze samenleving en de rol van technologie hierin. En over wat er zou gebeuren als deze verhoudingen wegvallen in een apocalyptische wereld.
Familieopera Hans & Grietje op de vlucht! vertelt het verhaal van twee kinderen die noodgedwongen hun huis verlaten en op zoek gaan naar veiligheid. Hun zoektocht voert hen langs momenten van hoop en geborgenheid. Het confronteert hen met een wereld die betoverend en bedreigend is. Deze opera richt zich op een breed en divers publiek. Met een bijzondere focus op gezinnen met kinderen en mensen die niet vanzelfsprekend met opera in aanraking komen.
HOAX is een technische en dystopische theatervoorstelling over de prijs van beeldvorming in een tijd waarin waarheid optioneel is geworden. Het vormt een spiegel van onze digitale cultuur. Het reflecteert op hoe identiteit en eerlijkheid onder druk komen te staan in een wereld waarin verhalen zwaarder wegen dan feiten.
EXIT MAMA is een film over hoe een moeder en een dochter, door de angst de ander te verliezen, steeds verder van elkaar verwijderd raken. De film daagt de kijker uit om mee te voelen met beide perspectieven en de neiging om te oordelen los te laten.
SOUNDS LIKE JUGGLING INVITES is een interactief jongleerconcert en een ode aan ontmoeting. Ze combineren muziekstijlen zoals Caribische samba, Europese balfolk en West-Afrikaanse koramuziek met de muziek van de voorstelling tot iets totaal nieuws. Het publiek speelt hierin een actieve rol. De voorstelling biedt een verbindende ervaring waarin mensen uit verschillende bubbels samenkomen, als antwoord op polarisatie en isolatie.
UMBILD is een initiatief van Wieger Steenhuis (developer/designer) en Jules van Hulst (beeldend kunstenaar). Hierin nemen ze bestaande stukken uit de collectie van Museum de Fundatie opnieuw onder de loep. Via gedigitaliseerd erfgoed richten zij zich op de artistieke verschuiving van een origineel naar een virtuele representatie. Steenhuis en van Hulst bouwen met hedendaagse middelen aan het begrip van oudere stukken. Een onderzoek dat zich richt op de potentie en groeipijn van hedendaagse media-installaties in museumcontext.





