De campagne ‘Wie helpt mij inbreken?’ laat relevante vragen van jongeren zien, zoals ‘Oeps, ik heb mezelf buitengesloten’ of ‘Ik krijg de afwas echt niet weg’ en vertelt studenten waar ze hulp kunnen krijgen: in de nieuwe WhatsApp-communitygroep van het Talentenplein. Door vragen in de appgroep te stellen, kunnen jongeren elkaar laagdrempelig en snel verder helpen.
In de appgroep kunnen studenten in verschillende subgroepen met elkaar contact hebben over klusjes in huis, financiën, studeren en ontmoeting. Als studenten de behoefte hebben om met een volwassen persoon in gesprek te gaan, dan kunnen zij in gesprek met de betrokken vrijwilliger. Het beheer van de groepsapp ligt bij het campagneteam, waar - naast het Sociaal Wijkteam, studentenhuisvesting SSH en jongerenwerkers van Travers Welzijn - ook twee bewoners van het Talentenplein onderdeel van zijn. Inmiddels zijn er 150 studenten aangesloten in de community-app.
Het initiatief voor deze campagne kwam vanuit het Sociaal Wijkteam: “We kregen veel vragen van jongeren, waarbij er gekeken werd naar specialistische hulp, vertelt Remco Smit van het Sociaal Wijkteam. “Met deze campagne willen we vanuit preventieve samenwerking tussen zorg en welzijn het contact tussen jongeren bevorderen om zo laagdrempelig vragen op te kunnen lossen, zonder direct specialistische hulp in te zetten. Volgens mij ligt er veel winst op het laagdrempelig in contact brengen van studenten, want samen kunnen ze zoveel meer bereiken.”
Een goede buur
Nelleke (30), bewoonster van het Talentenplein én onderdeel van het campagneteam vertelt uit eigen ervaring: “Toen ik in Utrecht woonde, merkte ik hoe isolerend het kon zijn als je je buren niet kent, ook al had ik toen twee huisgenoten. Nu ik in Zwolle woon, ervaar ik nog meer dat het belangrijk is om de mensen in de buurt te kennen. Het is fijn als je even een praatje kunt maken met een buurman of -vrouw, of het nu is om even ‘hallo’ te zeggen, of om samen na te denken over verbeteringen voor de flat.”
Remco is blij dat bewoners Lois, Micha en Nelleke zijn aangesloten, omdat zij op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de woontorens. “Ik ben benieuwd wat de Community Whatsapp-groep met herkenbare onderwerpen onder de studenten gaat brengen,” zegt Remco. “Ik hoop dat dit voor meer verbondenheid zorgt en dat de studenten elkaar kunnen helpen met vragen of problemen. Wie weet ontstaan er zelfs mooie vriendschappen uit deze interactie!”
Nelleke vindt het ook fijn om te weten dat je om hulp kunt vragen en dat die er binnen vijf minuten is. “Zelfs met een goed opvangnet om je heen van vrienden en familie is een goede buur ontzettend waardevol. Daarom is deze campagne ook zo belangrijk. Het brengt ons met elkaar in verbinding en het maakt het makkelijker om vragen te stellen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen!”