Gemeente Zwolle maakt ruimte voor groei met strategie voor mobiliteitshubs

19 sep , 14:42 Gemeente
schermafbeelding 2024 09 19 144849
Zwolle werkt aan een plan om de komende jaren mobiliteitshubs in de stad te ontwikkelen. Dit zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, zoals fietsen, auto's en openbaar vervoer. Deze hubs helpen de stad om te groeien en ruimte te maken voor nieuwe woningen. Zwolle blijft namelijk groeien en de ruimte in de stad wordt steeds schaarser.
Het college van B en W heeft een strategie uitgewerkt voor de ontwikkeling van deze mobiliteitshubs, die ze nu voorleggen aan de gemeenteraad. Het doel is om Zwolle de komende tien tot twintig jaar leefbaar, gastvrij, gezond en goed bereikbaar te houden.
Wat zijn Mobiliteitshubs?
Mobiliteitshubs zijn goed toegankelijke locaties waar mensen hun auto kunnen parkeren en kunnen overstappen op een ander (schoner) vervoermiddel. Ook worden er, mede afhankelijk van het soort hub en de behoefte van de omgeving, voorzieningen in geplaatst als pakketkluisjes, is het een plek waar mensen een deelauto kunnen gebruiken of waar ze boodschappen kunnen doen en een plek waar zonnepanelen duurzame energie opwekken.
Stad moet leefbaar, bereikbaar, veilig én gastvrij blijven
Wethouder Gerdien Rots: ‘Het aantal inwoners van Zwolle is verdubbeld sinds de jaren ’60, er zijn maar liefst twintig keer zoveel auto’s bijgekomen en de stad krijgt steeds meer bezoekers. En we blijven groeien; we breiden het woningaanbod in het centrumgebied uit met maar liefst achtduizend extra woningen. Deze groei is vooral voorzien in het historische centrum, Spoorzone en de Nieuwe Veemarkt.
We willen als stad een interessante plek blijven om te wonen, ondernemen, werken en te verblijven. Dat betekent dat we met een andere blik naar de beschikbare ruimte moeten kijken.
Door auto's in gebouwde voorzieningen te parkeren, creëren we ruimte op straat. Ruimte voor jou, ruimte voor elkaar. Vorig jaar hebben we al een belangrijke stap gezet om deze ontwikkeling mogelijk te maken door de uitgangspunten hiervoor in de ‘Parkeerstrategie 2040’ vast te leggen. Met de mobiliteitshubs creëren we meer ruimte voor elkaar’.
Verschillende soorten hubs
Er komen verschillende soorten hubs. Voor de bezoekers en bewoners van het centrum komen er centrum- en buurthubs. Deze hubs zijn ook voor nieuwe grootschalige woningbouwgebieden in bijvoorbeeld Noorderkwartier, Weezenlanden-Noord, Roelenkwartier en Nieuwe Veemarkt en de Spoorzone.
Daaromheen zijn kleinschalige buurt- en microhubs gepland. Deze zijn bedoeld om voor de bestaande gebruikers van de stad. Tot slot worden stadsrand-, en regiohubs voorzien. Deze komen verder weg van het centrumgebied om bijvoorbeeld werknemers eerder te ontvangen zodat ze duurzaam verder kunnen reizen naar hun eindbestemming.
Meebewegen op ontwikkelingen is niet nieuw
Het meebewegen met ontwikkelingen is niet nieuw. Het zit in onze oorsprong van de Hanzestad. Ontwikkelingen worden omarmd, we werken samen en zijn ondernemend. Dat deden we vroeger en nu nog steeds. Denk aan de pleinen in de binnenstad waar het nog niet zo lang geleden nog volstond met auto’s en bussen. Daarom maken we werk van het realiseren en exploiteren van hubs.
De ontwikkelstrategie is ‘adaptief’: dat betekent de gemeente kan inspelen op veranderende omstandigheden. Bijvoorbeeld als het gaat om de haalbaarheid van woningbouw, de omvang van de hubs en de planning.
Stevige rolneming gemeente
‘Gemeente Zwolle kiest voor een stevige rol in eigendom en de exploitatie van hubs. Hiermee kunnen we sturen op de resultaten van de doelstellingen en de woningbouw versnellen. We zijn in gesprek met het Rijk en provincie Overijssel voor een intensieve samenwerking. Hierdoor wordt de kans op succes vergroot’, aldus wethouder Rots.
Na vaststelling door de raad gaat de gemeente aan de slag met de uitvoering van deze strategie. Dat betekent dat de voorbereiding en realisatie van de eerste centrumhubs in Weezenlanden-Noord en de Nieuwe Veemarkt voortvarend wordt voortgezet. Ook gaat de gemeente de microhubs met deeltweewielers verder invullen, haalbaarheidsonderzoeken voor de stadsrandhubs voortzetten en aan de slag met buurthubs in de bestaande wijken.