Bouw van loopbrug de Passerelle is gestart: een nieuwe Zwolse parel in aanbouw

Gerdien Rots,  Martijn Dadema, Danou Veenhof (ProRail) en André van der Vegt (Dura Vermeer) en .
Gerdien Rots, Martijn Dadema, Danou Veenhof (ProRail) en André van der Vegt (Dura Vermeer) en .
Foto: Pedro Sluiter

Nog een dik jaar geduld en iedereen kan over station Zwolle van de stad naar de Spoorzone lopen. De bouw van loopbrug de Passarelle is gestart. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Spoorzone hebben Gerdien Rots (wethouder gemeente Zwolle) en Martijn Dadema (gedeputeerde Provincie Overijssel) de officiële start van de bouw van de Passerelle symbolisch gemarkeerd door een grote houten duurzame sleutel over te dragen aan André van der Vegt (directeur bij Dura Vermeer) en Danou Veenhof (directeur regio Noord Oost ProRail).

Gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit) van de provincie Overijssel: “Nog even, en dan heeft Zwolle een prachtige nieuwe verbinding tussen noord en zuid. Waar je, eventueel met een fiets aan de hand, het spoor oversteekt. Van de historische binnenstad naar de vernieuwde spoorzone, met uitzicht op het groenste station van Nederland. De Passerelle is niet alleen een eyecatcher voor de regio, er komt ook een wens van de provincie uit. Want hiermee ontstaat een openbare verbinding en kunnen inwoners gemakkelijk dag en nacht dit deel van de stad doorkruisen.”

Met de komst van de Passerelle ontstaat een doorlopende wandelroute door Zwolle. De loopbrug over het spoor verbindt de historische binnenstad aan de noordkant van het station met het nieuwe centrumgebied Spoorzone aan de zuidzijde. Het wordt een uitnodigende plek om de stad te doorkruisen, te ontdekken en met elkaar af te spreken.

De nieuwe loopbrug wordt een opgetilde straat en een prettige plek om te verblijven. Open en overzichtelijk ingericht met verschillende wandelpaden. De S-vormige slinger, de houten constructie en de parkachtige inrichting zorgen voor een warme en vriendelijke uitstraling. Er komen banken en mooie uitkijkpunten over de stad en het treinverkeer. De bomen, struiken en bloemperken dragen bij aan de biodiversiteit. Op deze manier is de brug voor mens en dier een prettige plek.

Danou Veenhof – directeur regio Noord Oost ProRail: “ProRail en de gemeente Zwolle werken intensief samen voor de verdere ontwikkeling van het Zwolse stationsgebied. Naast de Passerelle werken we samen aan de Noord- en Zuidentree, de combistalling en een toekomstige fietsenstalling aan de zuidzijde. Ook werken we aan duurzame perronkappen voor de sporen van de Emmer- en Kamperlijn. Samen gaan we een duurzame toekomst tegemoet.”

De Passerelle wordt een wandelgebied waar de fietser te gast is. Fietsers kunnen van de brug gebruikmaken, lopend met de fiets aan de hand. Er komen liften aan beide kanten en ook bij het busperron zodat mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten ook de brug op kunnen. De fiets mag ook mee de lift in.

Drie ontwerpbureaus werkten samen met de gemeente Zwolle en ProRail mee aan het ontwerp van de duurzame Passerelle: Karres en Brands, ipv Delft en het Duitse ingenieursbureau Miebach. Dura Vermeer werd de winnaar van de aanbesteding en gaat de constructie bouwen. Voor de inrichting van de Passerelle en de aanlandingen wordt in 2024 een aannemer geselecteerd.

Ideeën van Zwollenaren

Bij de ontwerpen zijn ook de wensen van inwoners en ondernemers meegenomen. Toen de eerste ontwerpen beschikbaar kwamen, zijn deze gedeeld en besproken met inwoners, ondernemers en belangstellenden. Vragen en adviezen over brede toegankelijkheid en veiligheid van de brug zijn verwerkt in een aangescherpt ontwerp.

Milieuvriendelijk en verrassend

De Passerelle wordt ruim 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog en gebouwd van duurzaam Europees naaldhout. Voor de fundering wordt circulair beton gebruikt. Bouwen met hout is milieuvriendelijk. De CO2-uitstoot daalt met ruim 70% ten opzichte van het gebruik van staal. De trappen naar de loopbrug worden aan beide zijden passend bij hun omgeving.

Wethouder Gerdien Rots: “Met de bouw van deze duurzame loopbrug komt de wens van de gemeente Zwolle om het groenste station van Nederland te worden weer een stap dichterbij. Ruim honderd jaar geleden was er ook al een loopbrug, maar deze zal echt bijzonder zijn; een visueel hoogtepunt. We verbinden met de Passerelle de historische binnenstad aan de vernieuwde Spoorzone en creëren zo een groeiend en kloppend hart voor Zwolle en de regio.”

Vanaf het voorjaar 2025 kunnen Zwollenaren en reizigers over de nieuwe Passerelle wandelen.

Livestreams

De gemeente Zwolle heeft twee camera’s op de bouwplaatsen opgehangen. Kijk mee op https://bouw.live/passerelle-zwolle/

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen