Nog een jaar en dan krijgt
Zwolle een
binnenstad als zero emissiezone. Ondernemers mogen vanaf 2025 alleen nog met bestel- en vrachtauto's op elektriciteit of waterstof rijden in de binnenstad. Of met een vrachtfiets natuurlijk. Zo wordt de binnenstad leefbaar, aantrekkelijk met schone lucht.
Zwolle groeit en daarmee ook de logistieke stromen. Logistiek is heel belangrijk voor het economisch functioneren van de binnenstad. Maar omdat het steeds drukker en voller wordt in de binnenstad, is dit niet goed voor de leefbaarheid, luchtkwaliteit, veiligheid en het verblijfsklimaat. In de straten en op de pleinen in de binnenstad moet je kunnen doen waar ze voor bedoeld zijn. Wandelend en fietsend naar de leuke winkels, naar de markt, cafés en restaurants.
Greendeal
In 2014 is een Greendeal Zero Emission Stadslogistiek getekend met de rijksoverheid. Zwolle heeft deze in 2017 ondertekend. En in het Klimaatakkoord is afgesproken dat de 30 tot 40 grootste steden van Nederland in 2025 een gebied moeten hebben zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zo’n gebied wordt een Zero Emissiezone voor stadslogistiek (afgekort ZES) genoemd. Tegelijkertijd zet de stad een belangrijke stap voorwaarts in het klimaatbeleid van Zwolle.
Eén van de maatregelen om te komen tot schonere stadslogistiek is het invoeren van Zero Emissiezones voor de stadslogistiek. De gemeente Zwolle vindt een slimme en schone stadslogistiek belangrijk.