Mobilteitshub Weezenlanden-Noord: Ondergronds parkeren, bovengronds veel meer groen

20 nov , 12:16 Bouwen en wonen
Schermafbeelding 2025-11-20 121534
Wethouder Ruimtelijke ordening Gerdien Rots | Redactie

Het nieuwbouwplan Weezenlanden-Noord is volop in ontwikkeling tot een levendige stadswijk met 600 woningen en de eerste mobilteitshub van Zwolle onder het parkeerterrein voor het Provinciehuis en de Luttenbergstraat. Op 20 november heeft het college van B&W het ontwerp voor de hub en de openbare ruimte aangeboden aan de raad. Het ontwerp laat zien hoe de ruimte optimaal wordt benut, met extra aandacht voor groen, klimaat en een prettige leefomgeving. Voor de bouw van de hub is een extra krediet van €7,2 miljoen nodig.

Uit onderzoek blijkt dat zo'n 10.000 mensen belangstelling hebben om in Zwolle te gaan wonen en daarvoor is ruimte nodig. ''Maar Zwolle moet ook een aantrekkelijke stad blijven'', zegt Gerdien Rots, wethouder Ruimtelijke ordening. ''Daarom wordt het nieuwbouwproject Weezenlanden-Noord naadloos aangesloten aan het Wezelandenpark en de Singel van Zwolle.'' Ze hamert dan ook op een goed groenbeleid, waar onder dat er meer bomen terugkomen dan dat er aan de Luttenbergstraat gekapt worden. 

''Doordat het parkeren onder de grond verdwijnt, ontstaat er boven de grond ruimte voor mensen, groen en water. De mobiliteitshub maakt het bovendien mogelijk om extra woningen en voorzieningen te bouwen. Met een wijziging van het omgevingsplan komen er nog eens 100 woningen bij, waarmee het totaal uitkomt op 600 woningen.''

Het dak van de hub is geschikt voor beplanting. Er komen 51 bomen van twaalf verschillende inheemse soorten. Dat versterkt de biodiversiteit, verhoogt de leefkwaliteit en maakt het gebied beter bestand tegen hitte en wateroverlast. De stedelijke hoofdgroenstructuur, tussen Park de Wezenlanden en de Singel, wordt door de bomen en groenstroken verder versterkt.

Veilig en comfortabel bewegen

Het ontwerp volgt het STOMP-principe, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Hiervoor is de inrit van de hub verplaatst naar het begin van de Luttenbergstraat bij de nieuwe rotonde. Bezoekers rijden zo direct de ondergrondse hub in, waardoor er minder auto’s door het gebied rijden en er meer ruimte ontstaat voor veilig fietsen en wandelen. De Luttenbergstraat wordt een 30 km/u straat, met duidelijke zichtlijnen en brede voetpaden naar het park en de binnenstad

Moderne ondergrondse hub

De hub krijgt 426 parkeerplekken, verdeeld over twee niveaus. Bezoekers kunnen hier overstappen op de fiets, het openbaar vervoer of de deelauto. Er komen ook voorzieningen, zoals: pakketkluizen, deelfietsen en een openbaar toilet. Daklichten en een open structuur met glazen wanden, zorgen voor natuurlijk licht en een sociaalveilige sfeer. Vanaf de straat is de ondergrondse ruimte goed zichtbaar en makkelijk te vinden.

Slimme parkeeroplossing

De hub in Weezenlanden-Noord maakt deel uit van de Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs die met slimme parkeer- en mobiliteitsoplossingen ruimte creëert voor een prettige leefomgeving en nieuwe woningen.

De hub in Weezenlanden-Noord, biedt een alternatief voor parkeren aan de oostzijde van de binnenstad en draagt bij aan de parkeerbalans. Wethouder Gerdien Rots: ‘Parkeren doen we in geclusterde voorzieningen zodat er op straatniveau meer plek ontstaat voor wonen, groen en ontmoeten. Deze mobiliteitshub laat zien hoe dat werkt. De inzichten die we hier opdoen, gebruiken we voor de ontwikkeling van de hubs in heel Zwolle.'

De bouw van de hub start in 2027 en naar verwachting is deze in 2030 gereed. Tijdens de werkzaamheden wordt de Luttenbergstraat 2 tot 3 jaar afgesloten voor doorgaand verkeer. De gemeente is in gesprek met buurtbewoners, ondernemers en andere betrokken partijen over wat de afsluiting betekent voor de omgeving.

De bouw van de ondergrondse hub vraagt een investering van €52,6 miljoen. Dat is €7,2 miljoen meer dan eerder begroot. De stijging komt vooral door hogere bouwkosten vanwege marktontwikkelingen en gestegen advies- en engineeringskosten vanwege ondercapaciteit in de markt. Daarbij komt dat de hub complexer is dan andere parkeervoorzieningen, omdat deze ondergronds wordt gebouwd en deels in de waterkering van het Almelose Kanaal ligt. Ook de kosten voor de definitieve netaansluiting in 2035 en de verplaatsing van de inrit van de mobiliteitshub naar de rotonde dragen bij aan de toename van de totale investering.

426 parkeerplekken

Omdat de hub grotendeels ondergronds wordt gebouwd, zitten de meeste kosten in de constructie, waardoor goedkoper bouwen zonder concessies aan kwaliteit en sociale veiligheid niet mogelijk is. Wel heeft de gemeente besparingen doorgevoerd door het ontwerp aan te passen: de hub is verkleind naar 426 parkeerplekken, wat €2,4 miljoen bespaart en de entreezone en gronddekking zijn aangepast, wat nog eens ongeveer €3 miljoen bespaart. Het extra benodigde krediet van €7.2 miljoen wordt gefinancierd uit de stedelijke parkeerexploitatie.

Randvoorwaardelijke investeringen

Voor de realisatie van de mobiliteitshub Weezenlanden-Noord zijn er aanvullende investeringen noodzakelijk van €6,3 miljoen, die randvoorwaardelijk zijn voor de hubontwikkeling. Deze aanvullende investeringen zijn onderdeel van een stedelijk investeringsprogramma. Dit betreft bijvoorbeeld: tijdelijk parkeren, energie/laadvoorzieningen en de voorzieningenplint. Deze kosten maken geen onderdeel uit van de directe bouw van de hub (bouwkrediet van € 52,6 miljoen) en kennen een eigen deelexploitatie binnen de stedelijke exploitatie van de Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs

Lees meer over Weezenlanden-Noord