De eerste mobiliteitshub in Zwolle heeft nogal wat voeten in de aarde. De mobiliteitshub komt onder het bouwplan Weezenlanden-Noord. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde zoals de bouw van een tijdelijke parkeergarage, bomen die moeten worden gekapt of verplaatst en dat de Luttenbergstraat voor een jaar of drie wordt afgesloten.
De mobiliteitshub krijgt ruimte voor zo'n 500 auto's en fietsen. Er komen werkplekken, kleinschalige horeca, pakketkluizen, openbare toiletten en een fietsreparatie. De ingang naar de ondergrondse parkeergarage komt ter hoogte van de parkeerplaats van het provinciehuis.
De eerste stap is het kappen van bomen rondom het Provinciehuis. Het gaat om 49 bomen. Een deel wordt weggehaald en daarvoor komen nieuwe bomen en ook wordt een aantal bomen verplaatst.
Tijdens de bouw van de mobiliteitshub worden de parkeerplaatsen voor de medewerkers van het Provinciehuis afgesloten en verplaatst naar een tijdelijke parkeergarage. Deze komt -waarschijnlijk- in Park de Wezenlanden, op de plek van het basketbalveld, vlakbij de Wethouder Alferinkweg. De tijdelijke garage heeft ruimte voor circa 200 plekken. Het college beslist in maart over de exacte locatie. Als het doorgaat, dan krijgt het basketbalveld een andere plek in het park. De gemeente heeft daarover ook contact met een groep basketballers. De tijdelijke garage gaat open in oktober 2026 en blijft staan tot 2030. Daarna wordt de garage weer afgebroken. De materialen worden opnieuw gebruikt. Op 13 februari heeft wethouder Gerdien Rots samen met het projectteam een ontmoeting gehad met een aantal omwonenden. De gemeente blijft de komende tijd met hen in gesprek.
Daarnaast wordt de Luttenbergstraat betrokken bij de Kop van Assendorp en afgewaardeerd tot een 30-kilometerzone. Dit betekent wel dat in verband met de bouw van de mobiliteitshub de straat voor twee tot drie jaar wordt afgesloten voor verkeer.
Lees meer over Weezenlanden Noord