Zwolle gaat met een nieuwe strategie onveilige locaties aanpakken en verkeersveiligheid vergroten

18 jul , 16:59 Weer en Verkeer
schermafbeelding 2024 07 18 165827
Zwolle kiest voor een nieuwe strategie om verkeersonveiligheid aan te pakken. Hoewel de strategie is, was en blijft om de verkeersveiligheid te vergroten gaat de stad bezig om onveilige locaties aan te pakken en om een veilige infrastructuur te realiseren.
De nieuwe strategie zorgt ervoor dat de stad de komende jaren kan blijven groeien, terwijl tegelijkertijd de leefbaarheid en verkeersveiligheid worden verbeterd. Wethouder Gerdien Rots benadrukt daarnaast het belang van veilig gedrag in het verkeer om samen Zwolle veilig te houden.
Een veilige, bereikbare en leefbare stad
Rots: ''Met de nieuwe strategie Verkeersveiligheid wil het college de ontwikkeling van infrastructuur die Zwolle veilig, bereikbaar en leefbaar houden. Veel van de bestaande infrastructuur is al jaren in gebruik. Door de groei van de stad is deze nu vaak intensiever belast. Dit leidt tot drukkere fietspaden, wat soms gepaard gaat met een gevoel van onveiligheid. In woonwijken zijn soms de fietsstroken vrij smal terwijl de autorijstrook relatief breed is.''
''Zwolle wil meer openbare ruimte creëren voor verblijven, lopen en fietsen. Dit vereist het maken van keuzes en investeringen in de bestaande stad. Veranderingen moeten bijdragen aan verkeersveiligheid. Soms tonen de cijfers aan dat de veiligheid is verbeterd, terwijl het gevoel van onveiligheid blijft bestaan. De gemeente monitort die situaties.''
Rots zegt ook: ''Ons doel is ervoor te zorgen dat Zwolle kan blijven groeien en bereikbaar en veilig blijft. Daarom doen we blijvend investeringen, vooral op die plekken waar dat het hardst nodig is. Dat betekent dus ook dat we niet alles meteen kunnen oplossen. Maar dat we dat goed moeten afwegen, ook financieel. Wat daarbij helpt is dat onze partners als de provincie Overijssel en het Rijk subsidies hebben om de maatregelen deels te kunnen bekostigen.''
Gedragsaanpak
Naast aanpassingen in de infrastructuur is ook het gedrag van verkeersdeelnemers van groot belang. Rot zeg: ''Daarom is het belangrijk om continu vaardigheden en kennis over te brengen door middel van campagnes en educatie over verkeersinzicht en het herkennen en inschatten van gevaren. Risicogroepen in Zwolle verdienen extra aandacht op het gebied van verkeerseducatie en training. Vooral bij jonge, beginnende bestuurders is er nog veel te winnen op het gebied van verkeersveiligheid. Ook ouderen blijven steeds langer mobiel. Vaak krijgen zij te maken met lichamelijke en cognitieve gebreken, die hun functioneren in het verkeer kunnen beïnvloeden.''
Verkeersslachtoffers naar nul
Elke verkeersdode is er een te veel. In de mobiliteitsvisie wordt de ambitie uitgesproken om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers terug te brengen naar nul, wat ook het streefpunt is van voormalig minister Harbers voor 2050. Daarom stelt Zwolle deze nieuwe strategie verkeersveiligheid vast, een belangrijke pijler van de Zwolse mobiliteitsvisie 'Een verkeersveilige en toegankelijke stad'.