De reconstructie van de Luttenbergstraat gaat nu echt beginnen. Vanaf maandag 18 augustus gaat de weg dicht. Dit duurt tot eind november.
De reconstructie is nodig om de Luttenbergstraat aan te laten sluiten bij de Kop van Assendorp. Dat betekent dat de verkeerslichten worden vervangen door een rotonde. Het ontwerp geeft voetgangers en fietsers meer ruimte. Daarna volgen het openbaar vervoer, deelmobiliteit en privéauto's. Er is met het ontwerp rekening gehouden met de toekomstige mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.
Het gebied wordt ingericht als een 30 km-zone, met een nieuwe rotonde en zebrapad voor een verbeterde verkeersveiligheid. Daarnaast komt er extra groen, wat het gebied niet alleen mooier maakt, maar ook beter bestand maakt tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering. Dit sluit aan bij de ambitie om het Stadshart van Zwolle duurzamer en beter toegankelijk te maken en versterkt de verbinding met de historische binnenstad. Daarnaast sluit de nieuwe uitstraling van het gebied straks beter aan op de Singel van Zwolle. Het gebied sluit aan op de Kop van Assendorp.
Om de buurt bereikbaar te houden, worden de werkzaamheden in verschillende fases uitgevoerd. Er komen tijdelijke omleidingen voor auto’s, fietsers en vrachtverkeer, die op locatie en via deze projectwebsite worden aangegeven. Om sluipverkeer te voorkomen wordt er een slagboom geplaatst op Groot Wezenland. Woningen en bedrijven blijven bereikbaar en het gebied blijft toegankelijk voor de hulpdiensten.
Het bedrijf Wiertsema & Partners onderzoekt de bodemkwaliteit bij het Provinciehuis. Dit is nodig om de mobiliteitshub later veilig en volgens plan te kunnen bouwen. Zij doen het volgende:
• 20–22 augustus: plekken afzetten voor het onderzoek (verkeer kan er langs).
• 25–29 augustus: onderzoek in de nacht (je merkt hier bijna niets van).