Start versterking IJsseldijk tussen Zwolle en Olst gaat begin volgend jaar van start en duurt acht jaar

05 okt , 9:44 Regionaal
Schermafbeelding 2025-10-05 094433
De IJsseldijk tussen Zwolle en Olst | Waterschap

De start van uitvoering voor dijkversterking tussen Zwolle en Olst komt dichterbij. De verwachting is dat in januari 2026 de werkzaamheden beginnen bij Paddenpol. De versterking van de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst is met 29 kilometer één van de grootste dijkversterkingen van Nederland.

Het project is verdeeld in vijftien uitvoeringstrajecten die gefaseerd uitgevoerd worden. De werkzaamheden duren in totaal zo'n acht jaar. Het Waterschap en de gemeente Olst-Wijhe hebben vier plekken aangewezen die tijdens de dijkversterking ook op de schop gaan. Op die manier worden deze plekken in één keer verbeterd, gelijktijdig met de werkzaamheden voor een sterkere dijk.

Waterveilig

De gemeente Olst-Wijhe en Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) werkten de afgelopen jaren intensief samen om te kijken hoe waterveiligheid en ruimtelijke ontwikkeling hand in hand kunnen gaan. Hans Wijnen, dagelijks bestuurder van het waterschap: “De dijkversterking is in de eerste plaats bedoeld om deze regio waterveilig te houden. Maar we grijpen deze grote operatie ook aan om oog te hebben voor de wensen van onze inwoners en de overlast die ze ervaren. Uiteindelijk moet iedereen er baat bij hebben. Zo zorgen we ervoor dat de omgeving van het project veiliger, toegankelijker én aantrekkelijker wordt.” 

Bredere fietspaden

Om welke vier plekken gaat het? Ten eerste wordt de bereikbaarheid van Infocentrum IJssel Den Nul verbeterd. Er komt een nieuwe oversteek voor fietsers over de dijk tegenover het infocentrum. De gemeente legt in een later stadium een nieuw fietspad aan dat het infocentrum verbindt met de Barloseweg. Dit vergroot ook de toegang tot natuurgebied de Duursche Waarden. Daarnaast wordt het fietspad van de Veerweg in Wijhe naar Herxen verbreed. Ook wordt de afrit van het fietspad richting Herxen-Noord aangepast. Hierdoor ligt de bestaande fietsroute er straks veiliger en comfortabeler bij. De laatste plek is de kruising van de N337 en de Brabantse Wagen in Wijhe. De dijk wordt daar plaatselijk verbreed om een toekomstige rotonde en fietsoversteek mogelijk te maken.