Er staat heel wat op het programma tijdens de NAVO-top die van 23 tot en met 25 juni op het programma staat. Met name de veiligheid van de regeringsleiders staat hoog in het vaandel. Dit ook vanwege de diverse dreigingen. Om de veiligheid te vergroten worden er maatregelen genomen. Zo geldt er beperkingen in de lucht in een straal van negentig kilometer rondom Den Haag en op zee geldt er een vaarverbod van 22 kilometer.
Het is zelfs zo dat rondom de top binnen een straal van 16 kilometer rondom Den Haag helemaal geen vliegverkeer wordt toegestaan, mits het gaat om vluchten voor veiligheidsdoeleinden of medische noodgevallen zoals traumahelikopters, orgaantransporten of vluchten voor reddingwerk op zee. Voor luchthavens als Rotterdam Airport, Schiphol en ook Lelystad Airport en een aantal kleinere luchthavens heeft het gevolgen. Onder meer de Polderbaan op Schiphol kan niet worden gebruikt, dat leidt er toe dat er minder vluchten van Schiphol kunnen vertrekken.
Voor onbemande luchtvaartuigen geldt met name in de omgeving van Den Haag, Valkenburg en Noordwijk een aantal extra beperkingen. Deze zullen ingaan vanaf 18 juni. Geadviseerd wordt om hiervoor vliegkaarten van bijvoorbeeld GoDrone of Aeret te raadplegen alvorens een vlucht uit te voeren. De politie zal streng handhaven op droneactiviteiten in deze gebieden. Over de precieze details van de beperkingen voor drones volgt later meer informatie.
Het organiseren van de NAVO-top is de grootste logistieke operatie ooit in Nederland. Alle betrokken overheden en instanties, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zetten zich maximaal in om een goed balans te vinden tussen de veiligheid van de top en het functioneren van de maatschappij.
Voor de NAVO-top komen tientallen regeringsleiders en ministers naar Nederland toe. De regeringsvliegtuigen waarmee zij naar Nederland komen worden geparkeerd en beveiligd op de Polderbaan, een van de start- en landingsbanen op Schiphol. Deze baan is gedurende deze periode dan ook niet beschikbaar voor gewone passagiersvliegtuigen.
Schiphol voert van mei tot en met september ook groot onderhoud uit aan een andere baan, de Buitenveldertbaan. Doordat deze twee banen gedurende de NAVO-top niet beschikbaar zijn, is er op Schiphol minder capaciteit beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen. De combinatie van gesloten banen, en de beperkingen in het luchtruim, leidt tot ongeveer 10% minder geplande vluchten.
De haven van Scheveningen blijft, via een corridor, gedurende de gehele periode bereikbaar voor scheepvaartverkeer dat hiervoor toestemming heeft van de havenmeester. De internationale scheepvaartroutes in het aanloopgebied van de Rotterdamse haven worden door deze maatregelen niet belemmerd.