Sterke kwaliteiten van de stad combineren met hip aanbod, daarmee wil Zwolle het toeristisch aanbod verbeteren. Het aanbod dat dichtbij, bereikbaar, betaalbaar en interessant is voor alle inwoners, bezoekers en ondernemers. Het typisch Zwolse karakter moet worden gecombineerd met experimenten wat onderscheidend is en nog beter op de kaart wordt gezet in zowel binnen- als buitenland.
Deze en andere uitgangspunten zijn te lezen in het Toeristisch Perspectief 2030. Een nieuwe toeristische visie die op verzoek van de gemeenteraad en samen met de stad is geschreven. Het geeft richting aan de toeristische keuzes en investeringen voor de komende jaren.
Kwaliteiten versterken
In Zwolle is het goed wonen, werken, ontmoeten en recreëren. Daarbij kunnen inwoners, bezoekers en ondernemers profiteren van een kwalitatief hoog toeristisch aanbod. Zwolle heeft een prachtige
binnenstad, interessante historische bezienswaardigheden, vele culinaire hoogtepunten, een breed cultureel aanbod en mooie omliggende landschappen. Dit aanbod maakt het leven in onze stad aantrekkelijk, maar het zorgt ook voor economische groei, werkgelegenheid en het houdt de kwaliteit van voorzieningen in stand. Hier profiteren zowel inwoners als bezoekers van. De coronacrisis heeft nog maar eens aangetoond hoe belangrijk het is om ook in de nabije leefomgeving prettig te kunnen recreëren en ontspannen. Zwolle heeft dit allemaal! Daarom wil men deze unieke waarden ook voor de toekomst behouden.
Wethouder Cultuur, Toerisme en evenementen Monique Schuttenbeld: “Ik ben zeer verheugd met dit mooie perspectief. We maken hierin een bewuste keuze voor de bijzondere waarden van Zwolle in combinatie met nieuwe onderscheidende waarden voor de toekomst.’'
Het Zwolse toeristische aanbod is dus al sterk en gezond. Daarnaast is er altijd ruimte voor verbetering. Dit vraagt wel om keuzes die de stad in balans behouden. Dat betekent dat het economische aspect van het toerisme belangrijk is, maar niet leidend. Dat we genieten van de natuur om ons heen, maar deze niet plat lopen of verstoren. Dat we alles zo duurzaam en circulair mogelijk doen, zodat we niet verspillen en vervuilen. Dat we inwoners en bezoekers laten genieten van alles wat onze stad te bieden heeft, maar dat we daarbij ook rekening houden met de mensen die er wonen en werken. En dat we een aantrekkelijk aanbod bieden voor álle inwoners en bezoekers.
Hip aanbod toevoegen
Zwolle groeit. Om op een kwalitatief goede manier te kunnen ontwikkelen zijn onder meer kenniswerkers en pioniers nodig die deze groei helpen mogelijk maken. Uit onderzoek blijkt dat zij graag wonen in een stad met een hip en innovatief karakter. Die punten kunnen we nog verder ontwikkelen in Zwolle. Daarom willen we meer avontuur, creativiteit en experiment toevoegen aan ons toeristisch aanbod. Denk aan werkhubs, street art, projecten met creatieve ondernemers, divers cultureel aanbod, nieuwe horecaconcepten en overnachtingsmogelijkheden en gewaagde architectuur.
Samen laten we het ontstaan
Het Toeristisch Perspectief 2030 is tot stand gekomen in samenwerking met heel veel enthousiaste partners in de stad: evenementenorganisatoren, horeca, vrijetijd sector en de culturele- en creatieve sector. Daarnaast zijn er expertmeetings geweest met onder andere Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen,
Regio Zwolle, Zwolle Marketing, Vechtdal Marketing,
Natuur en Milieu Overijssel en bewoners van de binnenstad. Het heeft een mooi resultaat opgeleverd, dat deze week is goedgekeurd door het college. De visie is ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. De plannen worden de komend jaar verder uitgewerkt.