De
VVD gaat in de Tweede Kamer geld vragen om het aanpakken van de treinverbinding tussen
Zwolle en
Meppel. Eerder deze maand maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen, van Infrastructuur en Waterstaat, bekend dat er geen geld komt voor het aanpakken van het spoor.
Gemiddeld vallen er wekelijks zo’n acht à negen treinen uit door spoorproblemen tussen Zwolle en Meppel. Als dat gebeurt, heeft dat grote gevolgen voor de spoorverbinding van en naar het noorden. Het spoor tussen Zwolle en Meppel is namelijk de enige manier om per trein van de Randstad naar het noorden (Leeuwarden en
Groningen) te gaan, en andersom. Het traject wordt daarom ook wel een 'flessenhals' genoemd.
NS,
ProRail, de provincie en lokale overheden kwamen met oplossingen: een extra perron bij Meppel zodat er meer treinen kunnen rijden en alle overgangen veranderen in tunnels en viaducten. Dat verkleint het risico op ongevallen, en daarmee treinuitvallen. De regio wilde daarvoor 35 miljoen euro vrijmaken, en vroeg aan het kabinet 40 miljoen euro. Dat geld komt er niet.
Bekaaid
"Helaas heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen die gaat over het openbaar vervoer het verbeteren van de lijn Zwolle-Meppel het niet opgenomen in het nieuwe investeringsbudget van het Rijk", reageert fractievoorzitter en lijsttrekker Willemien Meeuwissen namens de VVD-fractie Drenthe. "Terwijl er wel een aanzienlijk budget beschikbaar is gesteld voor verbeteringen in het OV, wegen en fietspaden, in totaal 7,5 miljard euro. Het noorden komt er vooralsnog bekaaid van af"
Ze heeft daarom haar fractieleden in de Tweede Kamer aangesproken. "Dagelijks rijden er veel passagiers met de trein vanuit het Noorden naar de Randstad en andersom. Zij komen allemaal langs dit stuk spoor. Het gebeurt te vaak dat er iets aan de hand is met deze lijn waardoor men vertraging oploopt of dat zelfs treinen uitvallen", zegt ze. "Dat moeten we oplossen, en daarom moet er alsnog geld geregeld worden in het Tweede-Kamerdebat dat binnenkort plaatsvindt."
Namens de fractie van de VVD gaat Fahid Minhas zich inzetten om deze lijn aan te pakken. Hij gaat tijdens het debat morgen vragen geld te reserveren voor verbeteringen aan deze ‘flessenhals’ in het spoornetwerk.