Aangezien Nederland een land vol regeltjes is kan er nog wel eentje bij, voor de fietsers wel te verstaan. De regel is dat tussen 1 april en 1 oktober in de weekenden 's morgens tussen 8.00 en 12.00 uur de fietsers gebruik mogen maken van de fietspaden buiten de bebouwde kom die sneller fietsen dan 25 kilometer per uur en 's middags van 12.00 en 16.00 uur de fietsers die langzamer gaan. Na 16.00 uur mag iedereen gebruik maken van de fietspaden.
Het stikt toch in Nederland van allerlei regeltjes, dus kan er nog wel eentje bij: de fietspadregel. Gewoon dat we met ons allen afspreken wanneer iemand gebruik mag maken van het fietspad en wanneer niet. Dit voorkomt een hoop gedoe en trammelant op de te smalle fietspaden. Omdat de mensen in lycrapakje op de racefiets meestal in de ochtenduren op pad gaan - dan hebben ze in de middag tijd om de fiets te poetsen of nog wat leuks te gaan doen met moeders de vrouw of manlief - om een rondje te fietsen en over het algemeen sneller gaan dan 25 kilometer per uur, zou het goed zijn om hen in het weekeinde de ruimte te geven. Dus kunnen ze tussen 8.00 en 12.00 uur hun gang gaan op de fietspaden buiten de bebouwde kom. Dit zijn toch al de tijden dat veel gezinnen iets anders te doen hebben. De kinderen moeten naar sport, de auto moet worden gewassen of er zijn klusjes in en rondom het huis. Ook ouderen - veelal gebruikers van de elektrische fiets - zitten om die tijd aan de koffie, krantje en daarna de lunch. En laat nou de elektrische fiets maximaal 25 kilometer per uur kunnen, dan zijn de na de lunch aan de beurt om op de fiets te stappen om de fietspaden en -lanen in te gaan. Ook ouders met kinderen in de bakfietsen kunnen mooi na de ochtend op pad.
Als we het met zijn alleen een beetje reguleren dan scheelt het een hoop ellende. De fietsclubs kunnen met elkaar om een uur of negen afspreken bij het clubhuis om een rondje te gaan fietsen. Ze hebben dan alle vrijheid op het fietspad buiten de bebouwde kom hun gang te gaan. Immers, er zijn op dat moment geen langzame(re) fietsers. Dan kunnen 's middags mooi de gezinnen, ouderen en andere langzamere fietsers op pad en is er ook geen centje pijn. Immers, iedereen fietst ongeveer even hard. De snelheidsverschillen op het fietspad worden dan verkleind, tot ieders tevredenheid.
We komen er toch niet uit met zijn allen. De mannen en vrouwen in een lycrapakje op de racefiets (al dan wel of geen eikel) terroriseren het fietspad, hebben geen begrip voor de overige fietsers, lappen de regels aan hun laars en zijn horken op twee wielen. Als ze op de gewone weg rijden dan zijn het de automobilisten die er last van hebben, op de het fietspad de overige fietsers. Kortom: onbegrip voor de sportieve hardfietsers.
Een bloemlezing van reacties:
Waar het om gaat is dat domweg veel te druk is op het fietspad en dat er - blijkbaar - te weinig ruimte is voor iedereen. Dus ja, dan moet je het wel gaan reguleren. Wellicht dat we met deze fietspadregel het wat gezelliger kunnen maken met ons allen.
https://zwolle.nieuws.nl/nieuws/42481/wielrenners-zijn-het-geweld-op-de-weg-meer-dan-zat-er-gebeuren-veel-te-veel-ongelukken/