Toch nog wel wat zorgen over eerste Zwolse mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord

28 sep 2023, 10:06 Nieuws
schermafbeelding 2023 09 28 090122
De Weezen
Er zijn nog wel wat zorgen over de massaliteit van de de allereerste mobiliteitshub die komt onder het nieuwbouwproject Weezenlanden-Noord. Het is de bedoeling dat er zo'n 500 parkeerplekken komen waarbij niet alleen de bewoners moeten parkeren, maar ook wellicht ambtenaren van de Provincie Overijssel en bezoekers en personeel van de rechtbank. Daarbij vindt een aantal bewoners van het nieuwbouwproject overvallen te zijn door de plotselinge beslissing om flink op te schalen.
Het is nog maar zeer recent dat de Zwolse raad besliste dat de eerste mobiliteitshub komt onder Weezenlanden-Noord. Het bouwproject is in volle gang en het eerste appartementengebouw is inmiddels in volle glorie te zien. Een aantal bewoners voelt zich overvallen door de verandering van de plannen waarbij aanvankelijk de bedoeling was dat alleen bewoners onder de flats zouden kunnen parkeren. Maar gezien de gunstige ligging en de mogelijkheid om de hub mee te nemen in de plannen is besloten om de eerste van vijf hubs rondom de singel te realiseren.
Of iedereen er blij mee is, is de vraag. Het wordt de eerste mobiliteitshub in Zwolle en daarover bestaat nogal wat koudwatervrees. Vooral de nieuwe bewoners van het nieuwbouwproject zijn bang om verdrongen te worden door auto's van bezoekers aan de stad, ambtenaren van de provincie en/of de rechtbank. Daarnaast wordt de parkeergarage flink opgeschaald en flink groter dan aanvankelijk de bedoeling was. Het projectteam sprak de bewoners bij over de veranderde plannen. Daarbij werd ook duidelijk dat er overleg is met de Provincie Overijssel om de parkeerplaatsen bij het provinciehuis wellicht onder te brengen in de mobiliteitshub.

Vijf mobiliteitshubs

Een ding is zeker, het doorgaande verkeer over de Hanekamp en Luttenbergstraat wordt aan banden gelegd en alleen voor bestemmingsverkeer. Dat wordt ontmoedigd door er een 30 kilometerzone van te maken en daarop ook de bestrating aan te passen. Uiteindelijk is het plan om in Zwolle vijf mobiliteitshubs te maken waarbij het verkeer dat Zwolle in komt direct naar een hub wordt geleid. Daarbij schuift het doorgaande verkeer op naar de stadsring IJsselallee en Ceintuurbaan en wordt het aantal verkeersbewegingen direct rondom de binnenstad flink verminderd. Dit betekent ook dat de directe omgeving van de stad flink vergroend kan worden en er een directe groen lint wordt gemaakt vanuit de binnenstad naar het Wezenlandenpark. Parkeerplekken aan het Groot Wezenland verdwijnen en wordt een groene zone.
Zoals het er nu uitziet heeft Zwolle in 2027, op zijn vroegst, de eerste mobiliteitshub en daarvoor zijn grootse plannen om dichtbij de bewoners faciliteiten te maken. Als voorbeelden worden genoemd dat er pakketkluizen kunnen komen, horeca, een fietsenmaker of zelfs een kleine supermarkt. Ook kan er worden overgestapt op het openbaar vervoer of deelvervoer.
De eerste stap om de 'singel' autoluwer te maken zijn de plannen in de Kop van Assendorp
. Aanvankelijk zou al dit jaar worden gestart met de werkzaamheden, maar dat is opgeschoven naar begin 2024. Het project Weezenlanden-Noord en omgeving sluit daar perfect op aan.

15-minuten-stad

Het is in feite de eerste aanzet dat Zwolle een 15-minuten-stad moet gaan worden. Dar betekent dat essentiële basisbehoeften van mensen op maximaal een kwartier lopen of fietsen aanwezig zijn. In de ideale 15-minuten-stad bestaan drie verschillende zones. Allereerst de ‘vijf minuten lopen’-zone. In dit gebied vinden zo’n 2.600 bewoners de basisbehoeften waarbij sprake is van een klein centrum. In de ‘vijftien minuten lopen of vijf minuten fietsen’-zone is bestemd voor zo'n 23.000 bewoners, zitten scholen, winkels, apotheken en parken waar bewoners van meerdere wijken gebruik van maken. De ‘vijftien minuten fietsen’-zone bevat alle andere soorten culturele, maatschappelijke en commerciële voorzieningen. In deze zone wonen minimaal 350.000 mensen.