Een knap staaltje ingenieurswerk in technisch opzicht, zo wordt de
Schuttebusbrug omschreven. Daarom won de brug de nationale staalprijs in de categorie infrastructuur.
Het is niet de eerste prijs die de brug verdiende. Vorig jaar kreeg het de krans omgehangen van de Thüringer Staatspreis en kreeg ze een eervolle vermelding bij de Betonprijs. Inwoners van
Zwolle dachten mee over het ontwerp van de busbrug. Het is daardoor een echte Zwolse brug, die bovendien goed past in de stationsomgeving. De onderzijde van de S-vormige brug is bekleed met bamboe, waardoor de brug goed aansluit bij de nieuwe, groene omgeving van het station.
Slinger boven de sporen
De 245 meter lange brug kruist een druk bereden bundel van sporen bij het station van Zwolle. De vorm springt hierbij erg in het oog. Ook in het juryrapport kreeg dit de aandacht: “In plaats van haaks kronkelt deze stalen slang zich over het spoor. Er is veel werk verricht om het beeld staande te houden. Superlatieven komen te kort om de inspanningen van alle partijen te roemen. Ondanks de dwang van het spoormaterieel, bovenleidingen en alles wat in de ondergrond zit, siddert de busbrug natuurlijk door de lucht.”
Technisch hoogstandje
In technisch opzicht is de bouw een knap staaltje ingenieurswerk, onder meer omdat er naast de twee landhoofden slechts vier betonnen kolommen nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen. De bouwers stonden tijdens de werkzaamheden voor extreme omstandigheden. Van strenge vorst in de winter tot temperatuurrecords in de zomer. Toch zijn alle werkzaamheden volgens planning uitgevoerd en is het asymmetrische deel van de brug in één weekend op zijn plek gereden.
Bekijk een versnelde weergave van de bouw
[embed][/embed]