Reizigersorganisatie Rover heeft in oktober fors meer klachten van
NS-reizigers ontvangen dan in september. Dat kwam volgens de reizigersorganisatie nooit eerder voor. Ondanks de herfstvakantie deze maand, klaagden reizigers over minder treinen die vaak ook nog korter waren. Een fiks deel komt voor rekening van de trajecten tussen
Zwolle en
Utrecht.
In totaal ontving Rover 2650 klachten in oktober. In september, normaal gesproken de drukste maand op het spoor, lag dat aantal op 1749. Directeur van Rover, Freek Bos, noemt dat eufemistisch 'best bijzonder', juist vanwege de herfstvakantie. “Je verwacht dan dat mensen minder melden omdat ze niet naar school, studie of werk gaan.”
Het traject waar reizigers de meeste problemen ondervonden was tussen Zwolle en Utrecht. Ongeveer een kwart van de klachten ging over dit traject. Volgens Bos komt dat omdat NS weliswaar met meer treinen is gaan rijden, maar wel korte. “In het weekend kwam bovendien 10 procent van deze klachten binnen. Dat is opvallend, omdat NS vaak wijst naar de piekmomenten als grootste oorzaak voor de klachten van reizigers.” Een andere oorzaak voor de drukte op dit traject ligt in het feit dat dit de enige verbinding is met de Randstad. Door een incident met een hoogspanningskabel is er geen treinverkeer mogelijk tussen
Dronten en
Lelystad. Dat maakt het traject tussen Zwolle en Lelystad onbruikbaar tot halverwege december.
Hij wil daarom dat NS het besluit om kortere treinen in te zetten heroverweegt. “NS moet alles uit de kast halen om de problemen op te lossen. Eigen regels over hoe lang een trein mag zijn met een enkele conducteur moeten daarvoor worden losgelaten. Natuurlijk zijn er onvoorziene omstandigheden, zoals het incident bij Dronten of werkzaamheden elders. Maar deze klachten geven aan dat de problemen bij NS groter zijn.”