Medewerkers van
Isala voeren op 16 maart actie voor een betere cao. De acties bestaan vooral uit het draaien van zondagsdiensten en worden aangevuld met ludieke acties.
De vakbonden eisen mede namens de Isala-medewerkers een structurele loonsverhoging van 10 procent, een betere reiskostenvergoeding en enkele aanvullende regelingen rondom roosters. De medewerkers van Isala vinden de huidige 8 eurocent aan reiskostenvergoeding te weinig. Daar komt bij dat ze maximaal 30 kilometer vergoed krijgen. De medewerkers vragen om minstens 21 cent per gereden kilometer. "Vanzelfsprekend willen medewerkers ook geen parkeerkosten betalen aan hun werkgever. Dat is absurd", schrijven medewerkers van Isala in een brief.
"De achteruitgang in koopkracht voor de zorgmedewerker is ver onder de maat. Die tien procent is keihard", zegt Coen de Weerd, actieleider binnen Isala.
Zondagsdienst
Een zondagsdienst draaien op een doordeweekse dag houdt in dat er geen geplande behandelingen gaan plaatsvinden in Isala. Aan alle zorgvuldigheidsvoorwaarden is voldaan, aldus Coen de Weerd die als IC-verpleegkundige heeft gezien hoe zwaar de corona periode was voor patiënten en medewerkers. "Het was hartverwarmend om tijdens de corona periode het maatschappelijk applaus te ervaren! Teleurstellend dat we nu moeten vechten voor geaccepteerd loon."
Het is een eerste actie en het actiecomité heeft inmiddels veel meer aanvragen om mee te kunnen gaan doen bij de volgende acties. Aan de actie doen onder meer de OK-klinieken mee, de intensive care, de spoedeisende hulp, kinderafdeling, endoscopie, longfunctie, radiologie, het klinisch chemisch kaboratorium bloedafname en de verpleegafdeling urologie/gynaecologie. Op
www.isala.nlis een lijst met alle deelnemende afdelingen te zien. Spoedzorg wordt altijd verleend.