Huisartsenposten Overijssel matig bereikbaar

06 dec 2022, 17:56 Nieuws
schermafbeelding 2022 12 03 om 214754
Interswitch
Wie op een zaterdagavond dringend een huisarts nodig heeft, moet in Overijssel gemiddeld 9 minuten wachten tot de dienstdoende huisartsenpost de telefoon opneemt. Daarmee is de gemiddelde wachttijd gelijk aan het Nederlands gemiddelde van 9 minuten. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Interswitch.
Met name bij huisartsenpost Medrie is de wachttijd met een gemiddelde van 27 minuten erg hoog. Omdat Overijssel over vijf verschillende huisartsenposten beschikt, geldt deze lange gemiddelde wachttijd voor 20 procent van de huisartsenposten in Overijssel.

Buiten de openingstijden van de huisartsenpraktijk van je huisarts, kun je daar niet meer terecht voor medische klachten, medisch advies of medicijnen. Daarom zijn er buiten de openingstijden van reguliere huisartsenpraktijken de huisartsenposten beschikbaar indien je dringend contact met een huisarts nodig hebt en niet kunt wachten tot je eigen huisarts weer bereikbaar is.

In het onderzoek zijn alle Nederlandse huisartsenposten op twee verschillende zaterdagavonden gebeld. Aan de hand van deze uitkomsten is vervolgens van alle huisartsenposten de gemiddelde wachttijd berekend.

Provinciale verschillen

Op provinciaal niveau scoort Flevoland het slechtst met een gemiddelde wachttijd van 19 minuten. Met name bij huisartsenpost Medrie (voor de gemeenten Noordoostpolder, Dronten en Lelystad) is de wachttijd met een gemiddelde van 27 minuten erg hoog. Ook in de provincies Friesland, Noord-Brabant en Limburg ligt de gemiddelde wachttijd flink boven het Nederlandse gemiddelde van 9 minuten. Daarentegen bedraagt de gemiddelde wachttijd in Drenthe slechts drie minuten, in Zeeland één minuut en in Groningen is er zelfs helemaal geen wachttijd.

Barrières tijdens het bellen

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel huisartsenposten door middel van een welkomstboodschap en/of keuzemenu barrières creëren om aan de lijn te blijven. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat de patiënt mogelijk zelf de kosten voor het gesprek en de eventuele afspraak zal moeten betalen, of door de beller te verplichten om een BSN-nummer in te voeren.

Reactie Medrie

Communicatie-adviseur Carolien Holtslag van Medrie reageert op de cijfers: ''De uitkomsten van het onderzoek herkennen we. We willen echter niet vergelijken met andere regio’s omdat de werkwijzen anders zijn. De wachttijden lopen op, dat hebben we ook zelf gemeten. Daarom nemen we zelf passende maatregelen waaronder berichtgeving in de media.''
schermafbeelding 2022 12 06 om 175329