Isala,
ANWB, KPN en de Luchtverkeersleiding Nederland gaan het komende jaar ervaring opdoen met het inzetten van onbemande vliegtuigen in het luchtruim. Het is een volgende stap richting de medische dronevluchten die Isala tussen de ziekenhuizen van Meppel en
Zwolle wil realiseren.
Op dit moment is er nog geen inrichting en handhaving van het luchtruim voor onbemande drones. Ook wetgeving en regulering zijn nog volop in ontwikkeling en dronegebruikers moeten ruim van tevoren goedkeuring aanvragen om een drone door gecontroleerd luchtruim te laten vliegen.
Er wordt al druk geëxperimenteerd met medische dronevluchten tussen de ziekenhuizen van Isala in Meppel en Zwolle. Er kan dan met spoed bloed, medicijnen en diagnostische monsters worden vervoerd. Dat is met een drone sneller dan over de weg. De afstand tussen Meppel en Zwolle is voor een drone 16 kilometer. Vergeleken met het verkeer via de weg scheelt een dronevlucht 10 minuten.
Digitale snelweg
Dit jaar start een experiment met een digitale dronecorridor. Met deze 'digitale snelweg' voor drones wordt een volgende stap gezet om bemande en onbemande luchtvaart samen veilig in het Nederlandse luchtruim te laten vliegen zodat er in de nabije toekomst meer ruimte komt voor dronevluchten.
Hiermee kunnen onbemande drones ook vliegen in een deel van het luchtruim waar bemande vliegtuigen vliegen. Bovendien gaat de drone tijdens de vlucht communiceren met een 'Unmanned Traffic Managementsysteem' waardoor de vlucht efficiënter, veiliger en op langere afstand wordt uitgevoerd.
Medische drone van Isala wordt steeds beter: ‘Willen drone kopen die 10 kilo mee kan nemen’
De eerste vluchten tussen Meppel en Zwolle zijn gepland in de eerste helft van dit jaar. Later dit jaar worden ook op andere plaatsen vluchten uitgevoerd, bijvoorbeeld in de buurt van Rotterdam. Door in twee verschillende typen luchtruim te testen met dronevluchten, wordt in alle mogelijke omstandigheden ervaring opgedaan.