Dreiging dat het busvervoer in grote delen van Overijssel sluitpost dreigt te worden en dat bussen 's avonds en in de weekeinden nauwelijks meer rijden

06 nov 2018, 9:44 Nieuws
hans nooter
Eigen foto
“Als de plannen waarheid worden kun je de bus wel uit je hoofd zetten als je bijvoorbeeld in het weekeinde vanuit de kop van Overijssel naar het bezoekuur van het ziekenhuis in Zwolle wil. Dan moet je buren, vrienden of familie lief aankijken voor een lift. Dat is volstrekt onwenselijk. In deze provincie moet je gewoon met het openbaar vervoer kunnen komen waar je heen wilt. Ook 's avonds, en ook in het weekend.”
Dat zegt statenlid Hans Nooter bij de dreiging dat het busvervoer in grote delen van Overijssel sluitpost dreigt te worden en dat bussen 's avonds en in de weekeinden nauwelijks meer rijden. De PvdA Overijssel is uiterst kritisch over de manier waarop de provincie het openbaar busvervoer wil aanbesteden.

Nieuwe aanbesteding

Samen met Gelderland en Flevoland werkt de provincie aan de nieuwe aanbesteding van openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht. Die ov-concessie bestrijkt een gebied van Lelystad tot aan Hardenberg en van de Noordoostpolder tot Apeldoorn. Als onderdeel van het aanbestedingstraject hebben de provincies een document vrijgegeven waarin ze aangeven welke minimumeisen ze stellen aan de vervoersmaatschappij die de buslijnen gaat exploiteren.

Einde busvervoer

“En dat is treurig weinig,” vindt Nooter. “Er wordt bijvoorbeeld voor veel lijnen niet voorgeschreven hoe regelmatig bussen moeten rijden. Stadsbussen hoeven ’s avonds of in het weekeinde zelfs helemaal niet te rijden. Vervoerders worden zo vrijgelaten om enkel op basis van het bedrag onder de streep te besluiten welk aanbod de reiziger krijgt. Dat is te gek voor woorden. Dit is het einde van het busvervoer zoals we dat nu kennen.”

Wegbezuinigd

De PvdA wil dat de provincie de minimumeisen aan concessiehouders opschroeft. Nooter: “Reizigers moeten weten waar ze aan toe zijn. Dat betekent dat ze zeker moeten kunnen zijn dát er een bus komt.
Openbaar busvervoer is een basisvoorziening, niet een sluitpost die kan worden wegbezuinigd.

Zorgen

De sociaaldemocraten sluiten met hun kritiek aan op de zorgen die reizigersorganisatie ROCOV eerder uitte op de aanbestedingsplannen. De vier ROCOV-afdelingen in het concessiegebied schreven maar liefst negen pagina's vol met kritiekpunten op het concept-programma van eisen voor de aanbesteding IJssel-Vecht. “De ROCOV’s maken zich grote zorgen over de toekomstvastheid van het openbaar vervoer”, schreven de voorzitters in hun brandbrief aan de provincies.
De PvdA deelt die zorg, zegt Nooter. ''In Overijssel moet je gewoon met het openbaar vervoer kunnen komen waar je heen wilt. Ook 's avonds, en ook in het weekend.”