Gemeente Zwolle,
ProRail en Dura Vermeer werken de komende twee jaar samen aan de bouw van de
passerelle, de unieke en duurzame voetgangersbrug bij
station Zwolle. Wethouder
Spoorzone,
Gerdien Rots, Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, en André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer, symboliseerden het begin van de samenwerking voor deze bijzondere brug in Zwolle. Dit deden zij door samen een groot doek uit te rollen waarop indrukwekkende sfeerbeelden van de iconische brug te zien zijn. Dit doek hangt op de plek waar bewoners en reizigers vanaf eind 2024 de passerelle op en af lopen op het vernieuwde Stationsplein.
Dura Vermeer gaat de onderbouw van de passerelle in Zwolle bouwen. Het bouwbedrijf is de winnaar geworden van de aanbesteding. In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland. Met de bouw van deze unieke voetgangersbrug over het spoor komt die ambitie weer een stap dichterbij. De nieuwe brug wordt namelijk van duurzaam Europees hout gebouwd. Voor de bouw van de bovenbouw van de brug zoekt Zwolle volgend jaar een aannemer.
Unieke verbinding in groot centrumgebied
Wethouder Gerdien Rots is blij met de nieuwe stap voor de passerelle: “Wij bouwen hier samen aan het groenste stationsgebied van Nederland waar een duurzame toekomst centraal staat. Daarin is de passerelle de duurzame verbinder, hét duurzame icoon van Zwolle. De passerelle is een belangrijke aanjager om de Spoorzone verder te ontwikkelen. De brug verbindt de oude binnenstad en de nieuwe stad aan de zuidkant van het station, waar de komende jaren 3000 tot 4000 nieuwe woningen komen. En waar nieuwe plekken gaan ontstaan om te werken, leren en recreëren. De passerelle is niet zomaar een loopbrug, het is écht een opgetilde straat met houten bankjes, bomen, groen en zelfs een kunstwerk met water. Je kunt de brug gebruiken als een snelle looproute, maar het is ook een fijne plek om af te spreken, lekker te zitten of uit te kijken over het spoor. Want de unieke S-vorm van de passerelle versterkt de speciale beleving. Op elke plek op de brug heb je een ander uitzicht op de stad”.
Bouwen als nooit te voren
ProRail werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan klimaatneutrale en circulaire infrastructuur (KCI). “Dat is een gezamenlijke ontdekkingstocht”, aldus Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail. “De passerelle betekent voor ProRail bouwen als nooit te voren. We laten zien dat bouwen met hernieuwbare materialen mogelijk is. We trekken lessen uit de bouw van de passerelle, ook voor andere projecten”. De KCI-subsidie van het ministerie van I en W maakt duurzame keuzes in het ontwerp mogelijk. Zo zijn de liftschachten van hout en wordt gebruik gemaakt van circulair staal en beton. De CO2-uitstoot is uiteindelijk ruim 74% lager dan bij de bouw van een vergelijkbare stalen voetgangersbrug.
Vernieuwend project met houtbouw
André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer: “De passerelle in Zwolle is als eerste houten brug over het spoor een iconisch en duurzaam project. Voor Dura Vermeer is de bouw van de passerelle daarom erg bijzonder: het geeft ons de kans onze strategische ambities op het gebied van duurzaamheid en innovatie waar te maken! Samen met een specialistische partner voor de houtbouw staan we gesteld om met de gemeente Zwolle en ProRail van dit project een succes te maken”.
- Reizigers en belangstellenden kunnen de bijzondere beelden van de unieke brug zien op de plek waar tot het afgelopen voorjaar het combigebouw nog stond. Om ruimte te maken voor de nieuwe brug is het gebouw kort geleden op circulaire wijze gesloopt. De fundering van het gebouw is niet weggehaald. Deze wordt gebruikt als fundering van de passerelle