CDA Zwolle: vanuit Zwolle met de trein in plaats van vliegen naar Europese hoofdsteden

19 mei 2020, 9:45 Nieuws
schermafbeelding 2020 05 19 om 093127
CDA Zwolle
CDA Zwolle wil een dagelijkse trein van Zwolle rechtstreeks naar Parijs, Londen en Brussel. Daarnaast wil men een dagelijkse trein naar Londen en de snelle intercity die vanuit Breda over de HSL snel naar het Noorden van Nederland doorgaat. Kortom Zwolle Internationaal HSL-station. Zwolle kan hiermee een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van het vervoer vanuit Noord en Oost Nederland naar Zuid Europa. Het CDA in Zwolle heeft dit gisteren ingebracht in het debat over de Spoorzone.
Volgens fractievoorzitter Jan Nabers wil het CDA een optimaal alternatief bieden voor de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken. ''Juist op deze manier hebben we een grote bijdrage aan het verduurzamen van ons vervoer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast biedt reizen per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.''

NS positief over het plan

De Nederlandse Spoorwegen staat positief tegenover het plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking. Vanuit de dienstregeling blijkt dat de treinen van de merken Thalys en Eurostar vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam gaan met een aanpassing relatief gemakkelijk door kunnen rijden naar Zwolle. Wel moet er in Zwolle dan een overnachtingsmogelijkheid komen voor deze prachtige treinen. Dat vraagt nader onderzoek.
Jan Nabers zegt: ''Met de huidige dienstregeling moet je in maximaal 4,5 uur vanuit Zwolle in Parijs kunnen zijn. Met de auto ben je dan vanuit Zwolle pas in Brussel. Als bijvoorbeeld moet je denken dat je ’s middags kunt instappen in het centrum van Parijs (Gare du Nord) en ‘s avonds in Zwolle bent. Of wanneer je ‘s avonds instapt op vliegveld Charles de Gaulle, zou je voor middernacht in Zwolle kunnen zijn. En wat te denken van ’s morgens rond 7 uur in de trein naar de stad van de Liefde, waar je voor het middaguur relaxed en comfortabel in hartje Parijs uitstapt. Ook naar Londen kun je zo’n kans niet laten liggen, in zo’n 5 uur ben je vanuit hartje Londen in hartje Zwolle. Dus instappen aan het einde van de middag in Londen betekent uitstappen voor middernacht in Zwolle.''

Snelle intercity Noord Nederland

Ook de snelle intercity die over de hogesnelheidssporen van de hsl rijdt, wil het CDA door laten rijden naar Zwolle en zelfs verder naar het Noorden. Juist een snelle verbinding vanuit het Noorden en Oosten van Nederland naar de Randstad, zal een stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Op termijn kunnen treinen naar steden als Munster, Keulen en Frankfurt toegevoegd worden. Nederland is een land met veel grensverbindingen deze moeten internationaal goed verbonden worden.

Mogelijkheden voldoende

Vanuit een eerste scan op de dienstregeling, het materieel en de infrastructuur bleek al snel dat er mogelijkheden voldoende zijn. Daarna heeft CDA Zwolle onderzoek gedaan naar beleidsnotitie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zoals de “Contouren Toekomstbeeld OV 2040”, daarin werd al snel duidelijk (zie foto) dat het Noorden en het Oosten voor het internationaal treinverkeer een “witte vlek” was. Daarna zijn allerlei kamerbrieven bestudeerd. Wat bleek, het Ministerie wil ook graag dat het Noorden en het Oosten van Nederland beter internationaal ontsloten wordt.